محاصره تایوان توسط چین

نشنال‌اینترست در یادداشتی با اشاره به افزایش قدرت نظامی چین، بیان می‌کند پکن بدون اینکه حساسیت چندانی در واشنگتن برانگیزد، به آرامی تایوان را بیش از پیش به محاصره نظامی، امنیتی و سیاسی خود در می‌آورد.

♦️ محاصره تایوان توسط چین

#گزارش_کوتاه

🔹 نشنال‌اینترست در یادداشتی با اشاره به افزایش قدرت نظامی چین، بیان می‌کند پکن بدون اینکه حساسیت چندانی در واشنگتن برانگیزد، به آرامی تایوان را بیش از پیش به محاصره نظامی، امنیتی و سیاسی خود در می‌آورد.

🔸 به نظر نویسنده، قدرت‌های غربی گمان می‌کردند با پذیرش چین در اقتصاد جهانی، از خوی توسعه‌طلبی نظامی‌اش کاسته خواهد شد. ولی اکنون کشتی‌های چینی اطراف تایوان را محاصره کرده‌اند و جنگنده‌های چینی بر فراز آن پرواز می‌کنند.

🔸 هدف نهایی آن است که هر گونه راه ارتباطی از طریق دریا قطع شود و تنها مبادلات هوایی نیز با نظارت پکن انجام پذیرد. بدین ترتیب مقدمات تسلیم تایوان فراهم شود. آمریکا و متحدانش دو راه پیش رو دارند: قبول شکست در برابر چین و یا هدف‌گیری کشتی‌های چینی.

🔸 گزینه اول بسیار محتمل‌تر است. زیرا جوامع این دولت‌ها از ورود به نبرد با چین حمایت نمی‌کنند. نبرد با چین برای آمریکا بسیار پُرهزینه است. از یک‌سو بمباران و استقرار نیروی زمینی در چین ممکن نیست. از سوی دیگر چین می‌تواند نیروهای زمینی‌اش را به تایوان بفرستد ولی آمریکا حداکثر با ناوگان دریایی‌اش در منطقه حضور دارد.

✅ در شرایط کنونی که از یک‌سو مسأله برنامه هسته‌ای کره شمالی در آن منطقه برای آمریکا اولویت بیشتری دارد و از سوی دیگر، مدیریت برخی اختلافات میان ژاپن و کره نیز به بخشی از دستور کار وزارت خارجه آمریکا بدل شده، بسیار بعید است ایالات متحده بتواند اقدامی برای شکست محاصره تایوان به انجام برساند.

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/buzz/coming-blockade-taiwan-china-183715)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه