تعویق انتخابات فلسطین: دلایل و پیامدها

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان روز پنجشنبه رسما تعویق انتخابات پارلمانی فلسطین را اعلام کرد.

♦️ تعویق انتخابات فلسطین: دلایل و پیامدها

#تحلیل_کوتاه

🔹 محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان روز پنجشنبه رسما تعویق انتخابات پارلمانی فلسطین را اعلام کرد. در خصوص دلایل و پیامدهای این تصمیم چند نکته قابل ذکر است:

🔸 ابومازن دلیل این تصمیم را ممانعت رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات در قدس اعلام و تاکید کرده است که انتخابات تا زمانی که مشارکت ساکنان قدس در آن تضمین شود، به تعویق می‌افتد. اما به‌ نظر می‌رسد دلایل واقعی این تصمیم چیز دیگری است؛ چراکه راه‌حل‌هایی برای برگزاری انتخابات در قدس بدون مجوز اسرائیل وجود داشت.

🔸 دلیل واقعی این تصمیم اختلافات داخلی جنبش فتح و افزایش احتمال شکست این جنبش در برابر حماس بوده است. بر این اساس اخباری وجود داشت که حاکی از فشار برخی کشورهای عربی و نیز آمریکا برای لغو انتخابات بود؛ پیروزی حماس مخصوصاً با توجه به لیست انتخاباتی آن، موانعی سیاسی و حقوقی برای همکاری آمریکا با تشکیلات خودگردان ایجاد می کرد و عباس نمی‌خواهد شاهد بازگشت مجدد فشارهای سیاسی و مالی حامیان تشکیلات باشد و نیم نگاهی نیز به شانس پیشبرد سازش در دوره بایدن دارد.

🔸 این تصمیم با توجه به درگیری‌های هفته گذشته در قدس، احتمال رویارویی خشونت‌آمیز با رژیم صهیونیستی را پی دارد. اگرچه قدرت مانور حماس در کرانه باختری گرفته شده است، اما این جنبش می‌تواند تنش و درگیری‌ها را تشدید کند؛ مخصوصاً با توجه به اینکه برخی از جناح‌های فتح نیز ناراضی بوده و احساس می‌کنند به حاشیه رانده شده‌اند و البته نیروهای امنیتی تشکیلات با همکاری نیروهای امنیتی اسرائیل برای سرکوب اعتراضات آماده‌اند.

✅ با این تصمیم، به لحاظ سیاسی، جایگاه حماس حداقل در کوتاه‌مدت بهبود می‌یابد اما جنبش فتح با بحرانی اساسی روبرو خواهد بود. عباس مسئول این امر تلقی شده و تقاضاها برای استعفای او افزایش یافته است. فراخوان انتخابات نیز برخی شکاف‌ها را در این جنبش نمایان ساخته که با لغو انتخابات از بین نخواهند رفت. در سطح ملی نیز، عدم برگزاری انتخابات، دشواری دستیابی به آشتی ملّی را نمایان‌تر می‌کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه