معنای توافق ایران و چین

اندیشکده خاورمیانه در یادداشتی به بررسی توافق راهبردی ایران و چین پرداخته است. نویسنده بیان می‌کند که خروج آمریکا از برجام و اِعمال مجدد تحریم‌ها، پیگیری این توافق را به تأخیر انداخت ولی با افزایش تنش‌های پکن و واشنگتن، اراده چین برای پیگیری توافق جدی‌تر شد.

♦️ معنای توافق ایران و چین

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده خاورمیانه در یادداشتی به بررسی توافق راهبردی ایران و چین پرداخته است. نویسنده بیان می‌کند که خروج آمریکا از برجام و اِعمال مجدد تحریم‌ها، پیگیری این توافق را به تأخیر انداخت ولی با افزایش تنش‌های پکن و واشنگتن، اراده چین برای پیگیری توافق جدی‌تر شد.

🔸 به‌زعم نویسنده، چین به دنبال شناسایی مناطقی است که می تواند اهرم فشاری علیه آمریکا ایجاد کند و ایران یک فرصت عالی است. ایران نیز ضمن فرصت‌های اقتصادی، کنشگری فعالانه ای داشته و در برابر رقبای منطقه‌ای مانند عربستان نیز دست برتر می‌یابد.

🔸 از جمله روندهای تسریع اجرای توافق، اراده چین برای حضور فعال در آسیای میانه و دسترسی به آب‌های آزاد است که مسیر ایران در این میان اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر اینکه نگرانی‌های امنیتی چین در خصوص رشد تروریسم تکفیری در این محدوده نیز با سابقه مبارزه ضدتروریستی ایران، هم‌خوانی دارد.

🔸 در عین حال سابقه عدم همراهی چین و روسیه در پذیرش عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، برخی نخبگان ایرانی را نسبت به پایداری همکاری‌های ایران با این دو قدرت آسیایی، به تردید انداخته است.

🔸 در این مقاله هم‌چنین ادعا شده که آمریکا مانعی جدی بر سر تکمیل و اجرای این توافق است. زیرا چین تمایلی به درگیرشدن با تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران ندارد و در صورت گشایش در این تحریم‌ها، می‌بایست در انتظار اجرای توافق بود.

✅ نگرانی دولت‌های غربی و اندیشکده‌های نزدیک به آنان صرفاً در منافع اقتصادی ایران از این توافق خلاصه نمی‌شود. بلکه توسعه روابط نظامی و امنیتی، مانند همکاری در خلیج فارس و فروش تسلیحات به ایران نیز از جمله مهم‌ترین نگرانی‌ها در خصوص تبعات این توافق است.

منبع

(https://www.mei.edu/publications/making-sense-iran-china-strategic-agreement)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه