ارزیابی استراتژی نفوذ چین

فارن‌افرز در یادداشتی بیان می‌کند که گرچه نفوذ اقتصادی چین افزایش یافته اما لزوماً به عمق راهبردی آن بدل نشده است. پکن گرچه از دیپلماسی کرونایی برای توسعه نفوذش بهره می‌برد ولی هنوز توان صدور سیستم سیاسی و ایدئولوژیک خود را نیافته است.

♦️ ارزیابی استراتژی نفوذ چین

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 فارن‌افرز در یادداشتی بیان می‌کند که گرچه نفوذ اقتصادی چین افزایش یافته اما لزوماً به عمق راهبردی آن بدل نشده است. پکن گرچه از دیپلماسی کرونایی برای توسعه نفوذش بهره می‌برد ولی هنوز توان صدور سیستم سیاسی و ایدئولوژیک خود را نیافته است.

 

🔸 نویسنده مدعی است چین اکنون از دو روش برای گسترش نفوذش استفاده می‌کند. اول رشوه یا اِعمال نفوذ در دولت‌مردان و مدیران اجرایی در کشورهایی که تجارت بستگی به ارتباطات فردی دارد، فساد گسترده است و مقررات کمی بر سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های خارجی حاکم است.

 

🔸 روش دوم، قانونی‌تر است. اِعمال نفوذ بر شرکت‌های خصوصی و نخبگان اقتصادی کشور مقصد به این هدف که مدیران و مسئولان اجرایی دولت‌شان را نسبت به کاهش انتقادات از چین و پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی این کشور ترغیب کنند.

 

🔸 این دو روش برای چین نفوذی راهبردی و عمیق را پدید نیاورد. بسیاری از دولت‌های شریک در پروژه «یک کمربند، یک جاده» در بلندمدت، ممکن است به دلایل سیاسی، دیپلماتیک یا ایدئولوژیک، به سوی غرب گرایش یابند. به همین دلیل اخیراً مقام‌های چینی بر افزایش شفافیت، کاهش فساد و روابط غیرقانونی در این پروژه تأکید کردند.

 

🔸 به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ایالات متحده و شرکای آن می‌توانند نهادهای پاسخگو را در کشورهای گیرنده تقویت کرده و تخصص فنی برای کمک به آنها در مذاکره با چین فراهم کنند. این نکته به‌خصوص برای کشورهای اروپای شرقی و اعضای اتحادیه اروپا ضروری است.

 

✅ مقام‌های آمریکا دولت چین را متهم می‌کنند که دولت‌های درگیر در طرح «یک کمربند، یک جاده» را در «تله بدهی» می‌اندازد و پس از آن‌که از بازپرداخت وام‌های سنگین برنیامدندند، به اخذ امتیازات راهبردی از آنان می‌پردازد. در حالی که این همان روشی است که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم در پیش گرفت تا به بهانه سازندگی ویرانی‌های جنگ، نفوذ سیاسی و اقتصادی‌اش را توسعه دهد.

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2021-04-20/how-not-win-allies-and-influence-geopolitics?utm_source=twitter_posts&utm_campaign=tw_daily_soc&utm_medium=social)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه