نشست بایدن و پوتین

رییس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با رییس‌جمهور روسیه خواستار برگزاری نشست سران در کشوری ثالث شد. وزیر خارجه روسیه این پیشنهاد را «مثبت» ارزیابی کرده و بیان داشته که دستاوردهای احتمالی دور از دسترس نیست.

♦️ نشست بایدن و پوتین

 

#گزارش_کوتاه

🔹 رییس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با رییس‌جمهور روسیه خواستار برگزاری نشست سران در کشوری ثالث شد. وزیر خارجه روسیه این پیشنهاد را «مثبت» ارزیابی کرده و بیان داشته که دستاوردهای احتمالی دور از دسترس نیست. طبق مقاله، وضعیت پرونده‌های اختلافی پس از گفتگوی سران ممکن است به شرح زیر باشد:

🔸 اوکراین

الصاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، اولین تصرف بخشی از اروپا توسط دولتی دیگر پس از جنگ جهانی دوم بود. روسیه احتمالاً نیروهای نظامی‌اش را از مرز اوکراین دور کند، زیرا می‌داند که آمریکا در شرایط کنونی مایل به مداخله بیشتر نیست و چند گشت دریایی‌اش در دریای سیاه را لغو کرده است.

🔸 ناوالنی

کرملین بیان داشته که به پزشکان مستقل اجازه معاینه الکسی‌ناوالنی، مخالف محبوس دولت را بدهد. در عین حال بسیار بعید است که تحت تحریم‌های حقوق‌بشری آمریکا از موضع خود مبنی بر مجازات وی صرف‌نظر کند.

🔸 حملات سایبری

ادعای دخالت مسکو در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ ایالات متحده از طریق حملات سایبری،  برای دولت بایدن اهمیت دارد. ولی تعامل در این خصوص محتمل نیست. زیرا روسیه این ابزار را اهرم فشاری در برابر اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا در سیاست داخلی روسیه می‌داند.

🔸 کنترل تسلیحات

احتمال هر گونه بهبود روابط و توافق در این مسأله بیشتر است. زیرا هر دو دولت مایل به کاهش تنش‌ها و رقابت‌های تسلیحاتی هستند که در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی، بار مضاعفی بر دوش دولت‌های‌شان قرار دهد. تمدید «استارت جدید» و بازگشت به «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» از جمله توافق‌های احتمالی است.

✅ علی‌رغم اختلافات موجود، طرفین به دلیل گرفتاری در معضل کرونا و مشکلات اقتصادی، از توافق‌های محدود و حتی موقت که مانع تشدید تنش شود، استقبال می‌کنند. بنابراین گفتگو در خصوص گسترش روابط فرهنگی و آموزشی، تبادل زندانی و یا ارتقای روابط تجاری در بخش‌های غیرتحریمی، محتمل است.

منبع

(https://www.rand.org/blog/2021/04/the-biden-putin-summit-do-the-risks-outweigh-the-potential.html?utm_campaign=&utm_content=1619637780&utm_medium=rand_social&utm_source=twitter)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه