روش تقابل روسیه در برابر غرب

پوتین در سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه، در حوزه سیاست خارجی، دولت‌های غربی را به تلاش برای کودتا در بلاروس متهم کرده و بیان داشت که روسیه به تهدیدات و تحریکات دشمن به صورت «نامتوازن، سریع و سخت» پاسخ خواهد داد.

♦️ روش تقابل روسیه در برابر غرب

#تحلیل_کوتاه

🔹 پوتین در سخنرانی سالانه خود در پارلمان روسیه، در حوزه سیاست خارجی، دولت‌های غربی را به تلاش برای کودتا در بلاروس متهم کرده و بیان داشت که روسیه به تهدیدات و تحریکات دشمن به صورت «نامتوازن، سریع و سخت» پاسخ خواهد داد.

🔸 نمونه‌ای از چنین روشی در پاسخ‌گویی را می‌توان در مانور نظامی گسترده روسیه در مرز اوکراین مشاهده کرد. در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها از عزم دولت اوکراین با پشتیبانی آمریکا برای بازپس‌گیری نظامی مناطق جداشده خبر می‌داد، واکنش روسیه هم سریع و هم بسیار فراتر از حد انتظار از منظر توازن در برابر نیروی نظامی اوکراین بود.

🔸 نمونه دیگر اینکه دولت چک پس از اتهام به روسیه مبنی بر نقش‌آفرینی در انفجار انبار مهمات در ۲۰۱۴، به اخراج تعدادی از کارمندان سفارت مسکو در پراگ اقدام کرد. روسیه متقابلاً تعداد بیشتری از دیپلمات‌های سفارت پراگ در مسکو را اخراج نمود که به گفته وزیر خارجه چک «عملاً سفارت را فلج کرد».

🔸 ریشه اتخاذ این روش را می‌توان در عزم روسیه بر ارتقای بازدارندگی در برابر تهاجم سیاسی، امنیتی و حتی نظامی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، به‌ویژه با توجه به تغییر رویکرد واشنگتن به مسکو دانست. پاسخ نامتوازن ابتکار عمل حریف را سلب می‌کند، تسریع در پاسخ‌گویی مانع پیش‌روی اوست و نهایتاً شدت پاسخ، انگیزه تکرار تقابل را کاهش خواهد داد.

🔸 با این حال پرسش این‌جاست که روسیه در کدامین پرونده‌ها و یا حوزه‌های اختلافی می‌تواند از این روش استفاده کند. به نظر می‌رسد مباحث مرتبط با کنترل تسلیحات، مانورهای نظامی، مباحث امنیتی و اطلاعاتی در اروپای شرقی از مهم‌ترین موارد باشد که توان‌مندی روسیه در چنین پاسخ‌گویی بالا باشد.

✅ در زمینه‌های اقتصادی، گرچه پروژه‌هایی مانند خط لوله نورداستریم۲ از ظرفیت تهدیدآفرینی علیه نیازمندی‌های گاز اروپا برخوردار است ولی دولت‌های غربی به‌خصوص آمریکا قوی‌تر می‌توانند از ابزار تحریم علیه روسیه بهره ببرند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه