استراتژی آمریکا در قبال روسیه، نبرد یا نفوذ؟

دولت بایدن از ابتدای استقرار نشان داد که در قیاس با سلفش ترامپ، موضع سرسختانه‌تری نسبت به مسکو دارد. گفتار بلینکن و سولیوان در حمایت از ناوالنی، مخالف مشهور کرملین و نطق جنجالی بایدن که در آن پوتین را «قاتل» خطاب کرد، از این موارد است.

♦️ استراتژی آمریکا در قبال روسیه، نبرد یا نفوذ؟

#تحلیل_کوتاه

🔹 دولت بایدن از ابتدای استقرار نشان داد که در قیاس با سلفش ترامپ، موضع سرسختانه‌تری نسبت به مسکو دارد. گفتار بلینکن و سولیوان در حمایت از ناوالنی، مخالف مشهور کرملین و نطق جنجالی بایدن که در آن پوتین را «قاتل» خطاب کرد، از این موارد است.

🔸 آمریکا و روسیه در پرونده‌های گوناگونی اعم از نظامی مانند اوکراین، سیاسی و امنیتی مانند نفوذ در اروپای شرقی، اقتصادی مانند صدور گاز به اروپا و حقوق‌بشری تنش دارند. با این حال راهبرد تقابلی کنونی می‌تواند یادآور جنگ سردی جدید میان آن‌ها باشد.

🔸 در عین حال ایده «جنگ سرد» فارغ از جذابیت رسانه‌ای، فاقد نشانه‌های جدی است. زیرا محوریت اساسی مبتنی بر رقابت تسلیحاتی منجر به «بازدارندگی هسته‌ای» نه‌تنها وجود ندارد، بلکه طرفین در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای خود و دیگر کشورها گام برمی‌دارند.

🔸 اما وضعیت کنونی نیز نوعی نبرد فرسایشی است که گاهی به سوی تقابل شدیدتر و گاهی کمتر میل می‌کند. در برخی پرونده‌ها به تعامل یا توافق‌هایی هر چند محدود می‌انجامد و در بلندمدت نمی‌تواند منافع آمریکا نسبت به روسیه را محقق سازد.

🔸 ایده جایگزین برای تداوم وضعیت کنونی، می‌تواند وضعیتی باشد که به جنگ سرد پایان داد. ایالات متحده تا زمان حکومت پوتین، نمی‌تواند به رفع بلندمدت تنش‌ها با روسیه امیدوار باشد. ولی آیا نمی‌تواند بر روند جانشینی وی اثرگذار باشد؟

🔸 ممکن است آمریکا چنان‌چه پس از ایده «جنگ ستارگان»، گورباچف را اقناع به پروسناریکا نمود، وضعیتی را به وجود بیاورد که جانشین احتمالی پوتین به سوی «اصلاحات آمریکایی» قدم بردارد. این بسیار کاربردی‌تر از حمایت از مخالفانی مانند ناوالنی است که قطعاً راهی به سوی قدرت سیاسی در مسکو نخواهند داشت.

✅ مقدمه چنین راهبردی، اولاً مدیریت تنش‌ها در دوران پوتین و زمینه‌چینی برای تثبیت موقعیت کنونی و مهار اختلافات است. ثانیاً استفاده کمتر از ابزار تحریم‌ها علیه کارگزاران نظام، به منظور جلب نظر آنان و ایجاد زمینه‌های همکاری‌های آتی است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه