ائتلاف جدید نومحافظه‌کاران آمریکایی

به گزارش تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت، جناح «بازها»ی آمریکا درصدد ایجاد ائتلاف جدیدی هستند که آن را «ائتلاف وندنبرگ» نام‌گذاری کرده‌اند و ریاست آن را الیوت آبرامز، نماینده دولت ترامپ در امور ایران بر عهده دارد. این مقاله به مقایسه این ائتلاف با دو مورد مشابه قبلی، پرداخته است.

♦️ ائتلاف جدید نومحافظه‌کاران آمریکایی

 

#گزارش_کوتاه

🔹 به گزارش تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت، جناح «بازها»ی آمریکا درصدد ایجاد ائتلاف جدیدی هستند که آن را «ائتلاف وندنبرگ» نام‌گذاری کرده‌اند و ریاست آن را الیوت آبرامز، نماینده دولت ترامپ در امور ایران بر عهده دارد. این مقاله به مقایسه این ائتلاف با دو مورد مشابه قبلی، پرداخته است.

۱️⃣ پروژه قرن آمریکایی جدید
در ۱۹۹۷، یک سال پس از انتشار مانیفست «به سوی سیاست خارجی نئوریگان» که واشنگتن را به «اعمال خیرخواخانه در راستای هژمونی جهانی» دعوت می‌کرد، تأسیس شد. آبرامز، دیک‌چنی، رامسفلذ و فوکویاما از مؤسسان آن بودند. این ائتلاف ۲۰۰۶ به دلیل تبعات اشغال عراق برای آمریکا، فروپاشید.

۲️⃣ ابتکار عمل سیاست خارجی
در ۲۰۰۹ با هدف ارتفای موقعیت آمریکا در عراق پدید آمد و تا ۲۰۱۷ و استقرار ترامپ ادامه داشت. برخلاف ائتلاف پیشین که بیشتر بر «خاورمیانه» تمرکز داشت، این ائتلاف بر نگرانی‌های گسترده‌تری تأکید می‌کرد. اریک الدمن و خوان زاراته، مدیران این ائتلاف، اکنون با آبرامز نیز در گروه جدید، همکاری دارند.

🔸 تفاوت گروه جدید با نمونه‌های پیشین در این است که اولاً به جای نیروهای دوحزبی، صرفاً بر جمهوری‌خواهان و بیش از آن، به طور خاص بر مخالفان انزواگرایی در حزب استوار است که «درباره اهمیت جهانی رهبری آمریکا، اختلاف‌نظری نداشته باشند».

🔸 در این راستا از نیروهای غیرحزبی مانند اندیشکده‌های هم‌سوتر با لابی‌های رژیم صهیونیستی از جمله هادسون، دفاع از دموکراسی‌ها، واشنگتن برای خاورنزدیک، مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی و امنیت نوین آمریکایی در تشکیل این گروه، استفاده شده است.

🔸 تمایز دیگر اینکه این گروه بیشتر بر اولویت تهدید چین تأکید دارد. چنان‌چه آبرامز هدف‌گذاری این گروه را ارتقای آمریکا به عنوان «رهبر ابرقدرت جهان آزاد» بیان می‌کند و توسعه قدرت چین را موجب افزایش دیگر تهدیدات مانند «توسعه تسلیحات هسته‌ای، تروریسم و تقویت قدرت‌های تجدیدنظرطلب» دانسته است.

✅ به نظر می‌رسد با توجه نقش آبرامز در سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران و از سوی دیگر با توجه به ارتباط لابی‌های رژیم صهیونیستی با این گروه، مسأله مقابله با سیاست‌های ایران در حوزه‌های برنامه هسته‌ای، دفاعی و منطقه‌ای نیز بخشی از برنامه‌های این گروه را شکل دهد.

(https://responsiblestatecraft.org/2021/04/30/hawks-seek-revival-with-new-group/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه