توافق وین، در دسترس یا دور از دسترس؟

این روزها خبرهای مختلفی مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند، به گوش می‌رسد. با این حال، طرفین مذاکرات سعی می‌کنند با احتیاط نسبت به تأیید این گمانه‌زنی‌ها اقدام کنند.

♦️ توافق وین، در دسترس یا دور از دسترس؟

#تحلیل_کوتاه

🔹 این روزها خبرهای مختلفی مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند، به گوش می‌رسد. با این حال، طرفین مذاکرات سعی می‌کنند با احتیاط نسبت به تأیید این گمانه‌زنی‌ها اقدام کنند. و بعضاً خلاف آن، از راهی طولانی برای رسیدن به توافق سخن می‌گویند.

🔸 مذاکرات در دو محور موازی به پیش می‌رود. اول اینکه ایالات متحده کدامین تحریم‌ها را بر خلاف تعهداتش در برجام قلمداد کرده و رفع نماید. و دوم اینکه ایران چگونه گام‌های کاهش تعهدات را بازگردانده و به طور کامل به برجام متعهد شود.

🔸 مهم‌ترین مسأله در محور اول، آن است که ایران بر لغو کلیه تحریم‌های پس از برجام تأکید دارد، حال آن‌که آمریکا صرفاً تحریم‌های متن برجام و برخی تحریم‌های دوره ترامپ را مد نظر دارد. و دیگر اینکه لزوماً آن‌ها را لغو نمی‌کند، بلکه بعضاً به تعلیق آن‌ها اشاره می‌کند.

🔸 در خصوص مسأله دوم، این نکته مهم وجود دارد که ایران عمل به تعهداتش را به راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها موکول کرده، حال آن‌که طرف مقابل از اجرای هم‌زمان سخن می‌گوید. این در حالی است که ارزیابی تأثیر رفع برخی تحریم‌ها مانند بازگشت ارز حاصل از فروش نفت، به بیش از یک الی دو ماه زمان نیاز دارد.

🔸 آن‌چه طبق گمانه‌زنی‌ها اکنون تا حدی به پیش رفته، توافق‌های اولیه بر روی فهرستی از افراد و نهادهایی است که از تحریم‌های آمریکا خارج خواهند شد. در عین حال که هم‌چنان اختلاف‌نظرهای اساسی در خصوص تعلیق یا لغو تحریم‌ها، اهمیت تحریم‌های غیرهسته‌ای و هم‌چنین زمان‌بندی بازگشت طرفین به تعهدات‌شان، پابرجاست.

✅ بر همین اساس نکات فنی مانند راستی‌آزمایی و چگونگی بازگشت در کنار اراده آمریکا برای گروگان‌گیری برخی تحریم‌ها جهت وادارسازی ایران به مذاکره در دیگر موضوعات، می‌تواند در هر نقطه‌ای، این گفتگوها را متوقف سازد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه