کنار زدن منصور‌ هادی از صحنه سیاسی یمن و احتمالات پیش‌رو

در روزهای اخیر، المیادین به نقل از منابعی خاص نوشت که ظاهراً اراده‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی در جریان است که راهکاری جدی برای حل بحران یمن بیاید.

♦️ کنار زدن منصور‌ هادی از صحنه سیاسی یمن و احتمالات پیش‌رو

#تحلیل_کوتاه

🔹 در روزهای اخیر، المیادین به نقل از منابعی خاص نوشت که ظاهراً اراده‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی در جریان است که راهکاری جدی برای حل بحران یمن بیاید. بر این اساس بناست با اجماع جهانی قطعنامه ۲۲۱۶ لغو و قطعنامه‌ای جدید جایگزین شود که بر مبنای آن روند سیاسی احیا و همه طرف‌ها وارد مذاکره شوند. یکی از الزامات شکل‌گیری این روند، کنار رفتن منصور‌هادی از صحنه سیاسی یمن است.

🔸 در صورت وقوع این مسئله، می‌تواند تغییری عمده در فضای به بن‌بست رسیده یمن ایجاد کند. اما باید دید در صحنه عمل این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر؛ چراکه با توجه به افزایش بازیگرانی که به دنبال نقش تأثیرگذار در آینده یمن هستند شرایط متفاوتی پیش رو خواهد بود. بدیهی است که کنار زدن منصورهادی یکی از قفل‌های فضای سیاسی یمن به منظور همگرایی را باز خواهد کرد.

🔸 نخستین پارامتر مهم، جنوبی‌ها و ادعای جدایی‌طلبی آن‌هاست که به سبب نقش پررنگ خود در یمن به دنبال سهم‌خواهی جدی در آینده یمن هستند. همچنین از آن‌جایی که سعودی و امارات هزینه‌های گزافی در یمن پرداخته‌اند، به هچ عنوان به آسانی از مطامع خود در یمن دست نخواهند کشید.

🔸 اجماع آمریکایی، اروپایی، اسرائیلی و ائتلاف عربی با همه توان و در صحنه عمل به دنبال کاهش یا حذف نقش ایران در یمن هستند و البته به خوبی می‌دانند که انصارالله با این موضوع کنار نخواهد آمد.

🔸 در این شرایط متغیرهای تمرکز‌زدا در یمن بسیار قوی‌تر از گذشته عمل می‌کند و یمن را به سمت یک انفکاک ولو در سطح اقلیمی پیش خواهد برد؛ معضلی که انصارالله و بسیاری از احزاب و قبایل یمنی (به جز جنوبی‌ها) با آن مخالفند ولی از آن‌جایی که امارات و در پس‌ پرده رژیم‌صهیونیستی تمایل بسیار زیادی به این امر دارند، ممکن است به کمک سیاست‌بازی و حمایت غرب و آمریکا در آینده عملی شود.

✅ با همه این شرایط و با نگاه به بازیگران و بررسی احتمالات میدانی نمی‌توان پیش‌بینی دقیق و قطعی از آینده داشت اما آنچه مسلم است، انصارالله بی‌شک دست برتر را در هرگونه تحولات در آینده یمن خواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه