سیاست جدید آمریکا نسبت به کره شمالی

اندیشکده کوینسی به ارزیابی لایحه پیشنهادی کنگره تحت عنوان «قانون رقابت راهبردی» پرداخته که «حفظ فشار حداکثری» بر کره شمالی شده تا زمانی که «اقدامات کامل، بازگشت‌پذیر و قابل راستی‌آزمایی» در راستای خلع سلاح هسته‌ای را بپذیرد.

♦️ سیاست جدید آمریکا نسبت به کره شمالی

 

#تحلیل_کوتاه 

 

🔹 اندیشکده کوینسی به ارزیابی لایحه پیشنهادی کنگره تحت عنوان «قانون رقابت راهبردی» پرداخته که «حفظ فشار حداکثری» بر کره شمالی شده تا زمانی که «اقدامات کامل، بازگشت‌پذیر و قابل راستی‌آزمایی» در راستای خلع سلاح هسته‌ای را بپذیرد. در این خصوص گفتنی است:

 

۱️⃣ تجربه نشان داده که تحریم‌های آمریکا گرچه آسیب‌های اقتصادی بالایی در پی دارد، ولی در مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی ناتوان بوده است. برعکس، پیونگ‌یانگ با تشدید فشارها، انگیزه بیشتری برای پیشبرد ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای‌اش یافته است.

 

۲️⃣ از سوی دیگر ممانعت تحریم‌ها از ارسال کمک‌های بشردوستانه به کره شمالی، نه‌تنها در شکل‌گیری مذاکرات چندجانبه با دیگر کشورها اخلال ایجاد می‌کند بلکه به افکار عمومی کره شمالی را نیز در تداوم مقاومت در برابر آمریکا انگیزه بیشتری می‌بخشد.

 

۳️⃣ تداوم فشار حداکثری به هدف اینکه تحریم‌ها تا تسلیم کامل تسلیحات هسته‌ای کره شمالی پابرجا باشد، عملاً انعطافی برای وزارت خارجه و دیپلمات‌های آمریکایی باقی نمی‌گذارد و مسیر مذاکرات را مسدود می‌کند.

 

۴️⃣ تعیین تکلیف نتایج مذاکرات از سوی کنگره، متحدان آمریکا به‌ویژه کره جنوبی را که درصدد بهبود روابط با کره شمالی است، از همکاری راهبردی با ایالات متحده در حل مسأله نااُمید خواهد ساخت و نظرات متحدان را به حاشیه خواهد راند.

 

✅ به نظر می‌رسد نگرش سخت‌گیرانه جمهوری‌خواهان و نومحافظه‌کاران کنگره نسبت به هر گونه انعطاف آمریکا در پرونده‌های سیاست خارجی مانند تسلیحات هسته‌ای کره شمالی، برنامه هسته‌ای ایران و یا رشد اقتصادی چین، دشواری‌های جدی در مسیر دستگاه سیاست خارجی آمریکا قرار خواهد داد. در عین حال که می‌تواند بخشی از یک برنامه مبتنی بر ایفای نقش «پلیس بد» برای مذاکرات آتی نیز باشد.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه