حمله به کنسولگری ایران در کربلا و چند نکته درباره تحولات اخیر عراق

شب گذشته گروهی از معترضان عراقی به کنسولگری ایران در کربلا تعرض و محوطه اطراف آن را آتش زدند.

♦️ حمله به کنسولگری ایران در کربلا و چند نکته درباره تحولات اخیر عراق

#تحلیل_کوتاه

🔹 شب گذشته گروهی از معترضان عراقی به کنسولگری ایران در کربلا تعرض و محوطه اطراف آن را آتش زدند. درباره این رویداد و تحولات اخیر عراق چند نکته وجود دارد:

🔸 صبح روز گذشته «ایهاب الوزنی» از فعالان اعتراضات کربلا و از منتقدان سیاست‌های ایران در عراق ترور شد. تشرینی‌ها اما ساعتی بعد، آنچه شبه نظامیان نزدیک به ایران می‌خوانند را متهم کرده و تظاهرات در شهرهای جنوبی افزایش یافت که نقطه اوج آن را می‌توان اعتراضات اطراف کنسولگری ایران در کربلا دانست.

🔸 شامگاه گذشته همچنین خبرنگار شبکه الفرات وابسته به عمار الحکیم در دیوانیه ترور و اخباری مبنی بر قتل یکی از فعالان مدنی در بصره منتشر شد. همچنین مقر حزب‌الدعوه در بابل مورد حمله معترضان قرار گرفت. گزارش یاهونیوز درباره سردار سلیمانی و اشاره به نقش برخی جریانات کردی در عراق نیز ازجمله رویدادهای مهم روزهای اخیر عراق بود.

🔸 در این چارچوب به نظر می‌رسد دو جریان به موازات یکدیگر پیش رفته است: نخست، ترور یا حداقل اخباری درباره سوء قصد به افراد منتسب به جریانات منتقد ایران و فعالان اعتراضات و دوم آغاز دور جدیدی از حملات به اماکن ایرانی یا دفاتر منتسب به جریانات نزدیک به ایران در عراق.

🔸 اگرچه برخی معتقدند رویدادهای اخیر عراق برای به حاشیه راندن اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس است، اما به نظر می‌رسد حداقل بخشی از این حوادث، بی‌ارتباط با تحولات منطقه‌ای ازجمله مذاکرات تهران و ریاض و نقش آشکارشده بغداد در این میان نداشته باشد. ازسوی دیگر پس از نخست‌وزیری الکاظمی، چهره ایران در عراق نسبت به آغاز اعتراضات ۲۰۱۹ در حال ترمیم بود که با رویدادهای اخیر بار دیگر، تهران در کانون توجهات منفی قرار گرفت.

🔸 اگرچه رویدادهای اخیر و تحرکات ضد ایرانی برخی معترضان عراقی را نمی‌توان چندان خودجوش قلمداد کرد، اما این پرسش از آغاز اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون همچنان باقی است که چرا با وجود حمایت ایران از عراق در مبارزه با تروریسم، اعتراضات داخلی این کشور چنین بی‌محابا رنگ و بوی ضد ایرانی می‌گیرد؟ آیا صرفا تحریکات خارجی است یا می‌توان به نوع کنشگری ایران در عراق نیز اشاره داشت؟

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه