نشانه‌هایی از شکل‌گیری یک ائتلاف سه‌‍ضلعی در عراق

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، به نظر می‌رسد نشانه‌هایی درباره ائتلاف‌های احتمالی در حال ظهور است. هرچند که تلون سیاسی و فروپاشی ائتلاف‌ها در عراق، مسئله‌ای بدیهی و بسیار محتمل محسوب می‌شود.

♦️ نشانه‌هایی از شکل‌گیری یک ائتلاف سه‌‍ضلعی در عراق

#تحلیل_کوتاه

🔹 همزمان با نزدیک شدن به انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، به نظر می‌رسد نشانه‌هایی درباره ائتلاف‌های احتمالی در حال ظهور است. هرچند که تلون سیاسی و فروپاشی ائتلاف‌ها در عراق، مسئله‌ای بدیهی و بسیار محتمل محسوب می‌شود.

🔸 در روزهای اخیر مصطفی الکاظمی در گفت‌وگو با رسانه‌ها که بخش‌هایی از آن منتشرشده، اعلام کرد که تا پیش از انتخابات، دفاتر حزب دموکرات در کرکوک تحویل آن‌ها می‌شود. وی همچنین ضمن محکوم کردن اقدامات پ.ک.ک، از هماهنگی بغداد و اقلیم درباره مناطق مورد مناقشه خبر داد و تأکید کرد رابطه طرفین وارد دوران طلایی شده است.

🔸 وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تمجید از مقتدی صدر، وی را «رهبر جریان مقاومت عراق» خواند و تسلط جریان صدر بر دولت را رد کرد. الکاظمی انتساب وزیر بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی به جریان صدر را مردود دانست و گفت که خود شخصا این افراد را منسوب کرده است.

🔸 اظهارات الکاظمی گمانه‌زنی‌ها درباره ائتلاف حزب دموکرات کردستان و جریان صدر در انتخابات پارلمانی آتی و توافق طرفین برای نخست‌وزیری الکاظمی را تقویت می‌کند؛ چه‌اینکه به نظر می‌رسد تأکید الکاظمی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات، به نوعی ارائه تضمین به جریان صدر نسبت به عدم رقابت افراد و جریان‌های وابسته به وی با صدری‌ها در انتخابات است. بدیهی است کسب اکثریت پارلمانی در غیاب جریان‌های مورد حمایت نخست‌وزیر مستقر برای صدری‌ها آسان‌تر خواهد بود.

🔸 نکته دیگر اینکه الکاظمی با وجود بهره‌برداری از برخی اعتراضات، نسبت به تشدید تنش‌ها نگرانی‌هایی دارد. در این میان، تنها جریانی که توانایی مواجهه با تشرینی‌ها را دارد، بدنه میدانی جریان صدر است. چه‌اینکه صدری‌ها در ناصریه مقابل معترضان ایستادند؛ معترضانی که حداقل بخشی از آن‌ها از مخالفان الکاظمی بودند.

✅ بنابراین الکاظمی تلاش می‌کند از یک‌سو گزینه ائتلاف سه‌ضلعی حزب دموکرات کردستان، صدری‌ها و جریان حکمت ملی برای انتخابات پارلمانی پیش رو باشد و ازسوی دیگر اهرم فشار هواداران مقتدی بر معترضان مخالف خود را از دست ندهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه