چند پرسش درباره حمله به کنسولگری ایران در کربلا

تنها یک روز پس از ترور یک فعال مدنی در کربلا، گروهی از معترضان به کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند. در این ارتباط چند پرسش و نکته قابل طرح است.

♦️ چند پرسش درباره حمله به کنسولگری ایران در کربلا

#تحلیل_کوتاه

🔹 تنها یک روز پس از ترور یک فعال مدنی در کربلا، گروهی از معترضان به کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند. در این ارتباط چند پرسش و نکته قابل طرح است.

🔸 دولت و نهادهای امنیتی عراق لازم است یک‌بار برای همیشه تکلیف عاملان و آمران این ترورهای مشکوک را برای افکار عمومی این کشور مشخص کنند. زیرا تکرار این حوادث، علاوه بر اینکه به اعتبار دولت عراق ضربه می‌زند، موجب بروز فضاسازی‌هایی مسموم و همچنین ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی و یا توازن‌بخشی به معادلات امنیتی در داخل عراق می‌شود!

🔸این پرسش قابل طرح است که چرا هر زمان آمریکایی‌ها در صحنه میدانی یا سیاسی با مشکل یا بن‌بست مواجه می‌شوند، حوادث این‌چنینی روی می‌دهد؟! چه‌اینکه نخستین تعرض به کنسولگری ایران در بصره و تحولات پیش و پس از آن هنوز در اذهان وجود دارد. آیا می‌توان این فرضیه را طرح کرد که چون آمریکا در چند عرصه برابر ایران و محور مقاومت دستاوردی نداشته، از طریق «عوامل دست‌ساخته مدنی» خود در عراق به دنبال فشار بر ایران و هدایت افکار عمومی علیه تهران است؟!

🔸 غیر از عوامل و مسائل پشت‌پرده اتفاقات اخیر، یک پرسش اساسی این است که وظیفه قانونی دولت عراق در حمایت از اماکن دیپلماتیک در این کشور چیست؟! چرا هر‌بار که اماکن دیپلماتیک ایران از طریق عده‌ای اندک مورد تعرض قرار می‌گیرد، حضور و اقدام بازدارنده دولت عراق تنها پس از پایان ماجرا محقق می‌شود. همچنین چرا دستگاه دیپلماسی جمهوری‌ اسلامی هیچ‌گاه اقدامی قاطع و موثر جهت پیگیری و مؤاخذه قصور آشکار دولت همسایه انجام نمی‌دهد؟! آیا پذیرفتنی است که تنها چند روز پس از سفر مهم وزیر خارجه ایران به عراق، دولت این کشور این‌گونه آشکارا از انجام وظایف قانونی خود طفره برود؟!

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه