تحریم‌های بی‌اثر، مانع دیپلماسی

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت در یادداشتی به نقد اِعمال بی‌رویه تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا علیه دیگر دولت‌ها از جمله ایران پرداخته و آن را مانعی در مسیر حل دیپلماتیک مسائل دانسته است.

تحریم‌های بی‌اثر، مانع دیپلماسی

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت در یادداشتی به نقد اِعمال بی‌رویه تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا علیه دیگر دولت‌ها از جمله ایران پرداخته و آن را مانعی در مسیر حل دیپلماتیک مسائل دانسته است. نویسنده با اشاره به شکست سیاست «فشار حداکثری» ترامپ، بیان می‌کند که تحریم‌ها در تغییر رفتار ایران ناکارآمد بوده‌اند.

 

🔸 طبق این مقاله، تحریم‌ها سلاحی بی‌رویه است که هیچ تفاوتی بین مردم غیرنظامی و نظامی نمی‌بیند و آسیب‌پذیرترین افراد جامعه را به جای نخبگان سیاسی آن هدف قرار می‌دهد. در عین حال تحریم‌ها به ابزاری کم‌هزینه برای ابراز مخالفت با دشمنان و مخالفان هژمونی آمریکا بدل شده که فارغ از کاربرد آن، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

🔸 نویسنده با اشاره به تحریم‌ها علیه سه کشور ایران، سوریه و ونزوئلا بیان می‌دارد که حوزه تجهیزات پزشکی و تهیه دارو، متأثر از این تحریم‌ها به شدت بر وضعیت سلامت و زندگی مردم اثر گذاشته است. در سوریه حتی تأمین مایحتاج تغذیه عادی مردم به خطر افتاده و در ونزوئلا به مرگ بیش از چهل هزار نفر انجامیده است.

 

🔸 این گزاره که تحریم‌ها به فروپاشی اقتصادی و نهایتاً تسلیم دولت هدف منجر می‌شود، اراده دستگاه سیاست خارجی آمریکا در حل مسالمت‌آمیز مسائل از طریق مذاکره و تبادل امتیازات را تضعیف می‌کند و هر گونه انعطاف‌پذیری را به مماشات و سازش‌کاری تعبیر می‌کند.

 

🔸 استفاده بیش از حد از تحریم، مانع خلاقیت و ابتکار وزارت خارجه در جستجوی راه‌ها و ابزارهای دیگر است. تحریم‌ها به بخشی از «جنگ‌های بی‌پایان» آمریکا علیه دیگر دولت‌ها بدل شده و لازم است با تعریف اهداف سیاسی قابل تحقق و گسترش مسیرهای سیاست خارجی، آن را به کناری گذاشت.

 

✅ به نظر می‌رسد مقاومت دولت‌های هدف علیه سیاست‌های خصمانه و زیاده‌خواهانه آمریکا، ایده بررسی تحریم‌ها از منظر کارکرد و اثرگذاری را  مجدداً در ذهن بخشی از نخبگان سیاسی آمریکا شکل داده است. هر چند اعتیاد سیاست خارجی آمریکا به تحریم، عمیق‌تر از آن است که به راحتی این سلاح را بر زمین بگذارد.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2021/05/05/sanctions-are-part-of-our-forever-wars/)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه