جنگ قدس و چند نکته

حجم انبوه شلیک راکت‌ها و موشک‌ها، سامانه‌ دفاعی رژیم صهیونیستی را با همه کارایی خود، مستأصل ساخته و اهداف متنوعی شامل ساختمان‌های مسکونی، پایگاه‌های نظامی، نیروگاه‌ها و مخازن سوخت و فرودگاه‌ها مورد اصابت قرار گرفته است.

اندیشکده راهبردی تبیین- رژیم صهیونیستی که همزمان با گفتگوی‌های احیای برجام در وین با خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز و دامن زدن تنش‌های دریایی، تمرکز راهبردی خود را طی هفته‌های گذشته متوجه ایران کرده بود با اقداماتش در رابطه با مسجدالاقصی و محله‌های اطراف آن به یک‌باره در داخل و در مواجهه با فلسطینی‌ها با چالشی اساسی‌تر روبرو شد. ناآرامی‌های قدس که تحت تأثیر چند عامل از جمله چند حادثه محلی، تنش‌های معمول در ماه مبارک رمضان و اعمال برخی محدودیت‌ها در مسجدالاقصی شکل گرفته بود با تلاش این رژیم صهیونیستی برای کوچاندن ساکنان محله شیخ جراح در راستای تلاش‌های دیرینه برای سیطره بر مسجدالاقصی و اقدامات یهودیان تندرو در روز قدس شعله‌ور شد و رژیم صهیونیستی با حمله نمازگزاران و ریختن خون آن‌ها در در این مکان مقدس، آنچه را نبایست مرتکب شد. این گونه شد که قدس، مقاومت را فراخواند و مقاومت فلسطین طی عملیات‌هایی با عنوان «شمشیر قدس» با حملات موشکی و هدف قرار دادن خودروی نظامیان اسرائیلی پاسخ داد و اکنون تنش‌ها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شده است؛ جنگی که می‌توان آن را «جنگ قدس» نامید.  در خصوص آنچه تاکنون در این جنگ گذشته نکاتی چند حائز اهمیت است:

  • حجم انبوه شلیک راکت‌ها و موشک‌ها، سامانه‌ دفاعی رژیم صهیونیستی را با همه کارایی خود، مستاصل ساخته است و اهداف متنوعی، از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا پایگاه‌های نظامی و از نیروگاه‌ها و مخازن سوخت تا فرودگاه‌ها مورد اصابت قرار گرفته است. در این خصوص رسانه‌‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که گروه‌های مقاومت در کمتر از ۲۰ دقیقه ۳۵۰ موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند و بزرگ‌ترین حمله موشکی از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی را رقم زدند.

 

 

  • نکته دیگر مربط به دقت موشک‌هاست. رونمایی از موشک جدید A120 از سوی گردان‌های قسّام و شلیک آن به قدس غربی و همچنین اصابت موشک‌ها به اهداف حساسی مانند نیروگاه‌ها و مخازن سوخت نشان از بالا رفتن دقت موشک‌های مقاومت دارد به گونه‌ای که دیگر ترس از فرود آمدن آن‌ها در مناطق فلسطینی‌نشین وجود ندارد؛ این یعنی این رژیم نه تنها نتوانست مانع پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله شود بلکه حالا کابوسی دیگر در جبهه جنوب خواهد داشت.
  • اگرچه شاید هنوز حجم تخریب این موشک‌ها زیاد نیست؛ و تلفات و خسارات آن‌ها نسبت به حملات اسرائیل علیه غزه اندک است اما دست‌یابی مقاومت فلسطین به تکنولوژی پیشرفته و تولید این حجم از موشک‌ها در شرایطی که غزه در محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد و دست‌یابی به مواد اولیه و تکنولوژی بسیار دشوار است کاری تحسین‌برانگیز است و از سوی دیگر همین حجم از خسارت و تلفات نیز با راندن صهیونیست‌ها به پناهگاه‌ها، زندگی روزمره و اقتصاد رژیم صهیونیستی را فلج کرده و در برابر این رژیم بازدارندگی ایجاد می‌کند.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

  • این نخستین بار است که گروه‌های مقاومت در رابطه با تحولات خارج از نوار غزه وارد جنگ با رژیم صهیونیستی می شوند؛ این امر نشانه شکل‌گیری تحولی جدید در رویارویی فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی است. این تحول از یک سو فسطینیی‌های کرانه باختری و قدس را به ایستادگی در برابر تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی تشویق می‌کند و از سوی دیگر جایگاه سیاسی حماس و سایر گروه مقاومت را در برابر طیف سازش و تشکیلات خودگردان که برخی از اقدامات آن مانند همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی، خود یکی از عوامل ستم نطام‌یافته علیه فلسطینی‌ها بوده تقویت می‌کند.
  • نکته دیگر همبستگی گسترده فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ یا به عبارت خود صهیونیست‌ها، «عرب‌های اسرائیلی» با ساکنین قدس و مخالفت با تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها بود. با شروع ناآرامی قدس ساکنین شهر یافا در نزدیکی تل‌آویو در هبستگی با ساکنان قدس دست به اعتراض زدند و با حملات رژیم به غزه موجی از اعتراضات، دیگر شهرهای عرب‌نشین سرزمین‌های اشغالی از جمله اللُد، الرمله، عیسویه، ام‌الفحم و عکا را فراگرفت و غالباً این اعتراضات به درگیری با یهودیان و پلیس رژیم و همچنین تخریب اموال عمومی انجامیده است؛ این رویدادها یادآور سخنان سید حسن نصرالله در سال ۲۰۰۰ و تشبیه اسرائیل به خانه عنکبوت است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

  • با این درگیری بن‌بست سیاسی این رژیم تشدید شده و عملاً انتخابات پنجم قطعی به نظر می‌رسد، چرا که از یک سو ائتلاف با حزب عربی رعام که امید بلوک ضدنتانیاهو بود غیرممکن شده و از سوی دیگر امکان مشارکت احزاب مذهبی در کابینه‌ای به رهبری نفتالی‌بنت نیز به شدت کاهش یافته است؛ چیزی که به نظر می‌رسد یکی از اهداف نتانیاهو در عدم برخورد مناسب با ناآرامی‌ها و دامن زدن عمدی به آن بود. اگرچه نتانیاهو اکنون به هدف خود نزدیک شده اما  دود ضربات سنگین این درگیری در انتخابات بعدی در چشم خود او نیز خواهد رفت.

ارسال دیدگاه