شرکای امنیتی آمریکا و سامانه S400

ارائه سامانه S400 از سوی روسیه به متحدان آمریکا به معضلی برای تداوم همکاری‌های امنیتی میان ایالات متحده و برخی دولت‌ها بدل شده است.

♦️ شرکای امنیتی آمریکا و سامانه S400

#تحلیل_کوتاه

🔹 ارائه سامانه S400 از سوی روسیه به متحدان آمریکا به معضلی برای تداوم همکاری‌های امنیتی میان ایالات متحده و برخی دولت‌ها بدل شده است.

۱️⃣ ترکیه
تصمیم آنکارا برای دریافت این سامانه، سبب امتناع آمریکا از فروش هواپیماهای F35 به ترکیه شد که شکافی جدی در میان اعضای ناتو در خصوص توان تسلیحاتی است. ترکیه ابتدا خواستار دریافت سامانه پاتریوت از آمریکا بود ولی تعلل دولت اوباما در این خصوص، سبب فرصت‌طلبی پوتین و فروش S400 شد. آمریکا در شرایطی که هنوز اعتماد کافی به آنکارا به مثابه یک شریک راهبردی نداشته، توقع دارد که ترکیه نیز مطابق میل وی رفتار کند.

۲️⃣ هند
تصمیم هندوستان بر خرید این سامانه، برای آمریکا وجهی دوگانه از تهدید و فرصت را داراست. از یک‌سو نفوذ روسیه در شبه‌قاره هند و اقیانوس آرام افزایش می‌دهد و از سوی دیگر موجب نگرانی چین شده و بخشی از توجه پکن را به منازعات مرزی با هند معطوف کند. ولی در نهایت، دولت و کنگره آمریکا بر منع هند از این خرید تمرکز کرده‌اند، گرچه تاکنون توفیقی نداشته‌اند و هند و روسیه مقرر داشته‌اند که در سال جاری میلادی، این خریدها نهایی شود.

۳️⃣ عربستان
ناکارآمدی سامانه پاتریوت در دفع حملات پهپادی و موشکی انصارالله به تأسیسات آرامکو در عربستان، انگیزه خرید سامانه S400 را در ریاض تقویت نمود. توافق اولیه در این خصوص امضا شده و مذاکرات درباره زمان‌بندی خرید ادامه دارد. این مذاکرات زمان‌بر سبب شده آمریکا نیز هنوز مشخصاً عربستان را به این جهت مورد تهدید قرار ندهد. گرچه یکی دیگر از دلایل آن را می‌توان این دانست که این سامانه‌ها در عربستان، علیه دوستان آمریکا به کار نخواهد رفت.

✅ به نظر می‌رسد با توجه به خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق و کاهش توجهات نظامی ایالات متحده به منطقه، توسعه نفوذ روسیه در قالب همکاری‌های دفاعی، می‌تواند بر توان سیاسی و دیپلماتیک این کشور در منطقه نیز افزوده و نفوذ آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه