تبعات قانون رقابت استراتژیک

پایگاه ریسپانسیبل استیت‌کرفت به ارزیابی لایحه اخیر سنا پرداخته که در بخشی از آن دولت را موظف می‌کند تمامی اطلاعات مرتبط با قراردادها، توافق‌ها، سرمایه‌گذار‌ی و هم‌چنین هدایا و کمک‌های مالی بیش از یک میلیون دلار که در جریان «زمینه‌سازی مبادلات آموزشی، همکاری تحقیقاتی بین‌المللی و توسعه فناوری» میان آمریکا و کشور دیگری صورت می‌پذیرد را به کنگره اطلاع دهد

تبعات قانون رقابت استراتژیک

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 پایگاه ریسپانسیبل استیت‌کرفت به ارزیابی لایحه اخیر سنا پرداخته که در بخشی از آن دولت را موظف می‌کند تمامی اطلاعات مرتبط با قراردادها، توافق‌ها، سرمایه‌گذار‌ی و هم‌چنین هدایا و کمک‌های مالی بیش از یک میلیون دلار که در جریان «زمینه‌سازی مبادلات آموزشی، همکاری تحقیقاتی بین‌المللی و توسعه فناوری» میان آمریکا و کشور دیگری صورت می‌پذیرد را به کنگره اطلاع دهد.

 

🔸 نویسنده معتقد است اینکه مبادلات متناظر به روابط علمی و آکادمیک به مثابه تهدیدی برای امنیت ملی قلمداد شده‌اند، متناسب با منافع ملی نیست. زیرا آزادی، نوآوری و انعطاف‌پذیری مؤسسات فکری و علمی را در ارتباط‌گیری با اندیشکده‌ها و اندیشمندان خارج از آمریکا، کاهش خواهد داد.

 

🔸 این پیامدهای منفی برای آمریکا به همراه خواهد داشت، زیرا کمک‌های مالی خارجی و همکاری تحقیقاتی با بودجه بین‌المللی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی ایالات متحده ضروری است. این امر به ویژه در شرایطی که بودجه تحقیقات دولت فدرال طی سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته، اهمیت می‌یابد.

 

🔸 در عین حال که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های رقابت آمریکا و چین، بخش فناوری است، ولی به‌زعم نویسنده نیازی نیست که برای مهار چین، چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای تصویب شود. زیرا جامعه آمریکا طبق نظرسنجی‌ها از هر گونه پیشرفت علمی و فناوری، استقبال می‌کند. نکته‌ای که در خصوص تولیدات مشترک واکسن کرونا خود را نشان داد.

 

🔸 این قانون از یک‌سو حیات علمی دانشجویان و پژوهشگران آمریکایی در چین را به خطر می‌اندازد زیرا می‌تواند زمینه اتهام‌زنی‌های امنیتی به آنان را فراهم کند. از سوی دیگر آمریکا را از ظرفیت حضور دانشمندان و اساتیدی از کشورهای دیگر مانند چین و ایران محروم می‌کند. زیرا به آنان به چشم «جاسوسان بالقوه» می‌نگرد.

 

✅ به نظر می‌رسد جناح‌های درگیر در تهیه این لایحه، قصد دارند پیش از آن‌که رویکرد سیاست خارجی بایدن نضج بگیرد، برای آن تعیین تکلیف کنند و اجازه ندهند که با عبور از سیاست خارجی ترامپ، نگرش تازه‌ای به مسائل اختلافی‌اش با دیگر دولت‌ها مانند چین داشته باشد.

منبع

  (https://responsiblestatecraft.org/2021/05/10/the-strategic-competition-act-would-take-aim-at-advancement-in-higher-ed-research-and-tech/)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه