هاآرتص: حماس و رژیم صهیونیستی به‌دنبال پایان جنگ هستند

تحلیلگر روزنانه هاآرتص با بیان اینکه حماس تقریباً دیگر توانی ندارد و ارتش اسرائیل هم علاقه‌ای به تهاجم زمینی ندارد، می‌نویسد نباید از ادبیات تهاجمی و با اعتمادبه‌نفس طرفین متاثر شد و حقیقت این است که همه می‌خواهند منازعه پایان یابد.

♦️ هاآرتص: حماس و رژیم صهیونیستی به‌دنبال پایان جنگ هستند

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸تحلیلگر روزنانه هاآرتص با بیان اینکه حماس تقریباً دیگر توانی ندارد و ارتش اسرائیل هم علاقه‌ای به تهاجم زمینی ندارد، می‌نویسد نباید از ادبیات تهاجمی و با اعتمادبه‌نفس طرفین متاثر شد و حقیقت این است که همه می‌خواهند منازعه پایان یابد.

 

🔹 حماس در این مبارزه بعد از شلیک موشک به مناطق مرکزی اسرائیل به اندازه کافی دستاورد داشته است. در رقابت با تشکیلات خودگردان، قدس شرقی و کوه معبد(حرم شریف) هم اکنون در دست حماس است؛ مبارزه‌ بیشتر با اسرائیل تنها خسارت‌هایش را زیاد می‌کند.

 

🔹 ارتش اسرائیل که شب و روز می‌گوید حماس در آستانه فروپاشی است هم می‌خواهد به خانه برگردد. میزان خسارت قابل‌توجهی که ارتش می‌تواند بر حماس وارد کند به مرور زمان کم می‌شود و هیچ میلی به حمله زمینی ندارد. به علاوه تشخیص کابینه این است که تهدید اصلی اسرائیل هرج و مرج در خیابان‌های شهرهای مختلط عرب-یهود است.

 

🔹 توپ مثل همیشه در زمین نتانیاهو است. زمانبندی حوادث اخیر کاملاً در دستان نتانیاهو بوده است. زمانی که پشتش به دیوار بود و مخالفان در آستانه تشکیل کابینه‌ای بودند که او را از قدرت کنار می‌زد ،رهایی احتمالی در قالب ناآرامی قدس، جنگ در غزه و آشوب در جوامع عربی داخل اسرائیل فرارسید. اما خطر بزرگ نتانیاهو میدان است. این حوادث همه، ضعف‌های نتانیاهو را به عنوان مقصر این از هم‌گسیختگی دولت و جامعه نشان می‌دهد. هرچه این بحران تداوم یابد، حمایت سیاسی از او کاهش می‌یابد.

 

🔹مصر نقش فعالی در تماس‌های غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس دارد. واشنگتن هم روایت اسرائیل درباره شروع حملات از سوی حماس را بی‌چون و چرا پذیرفته است اما حمایت آمریکا فقط برای زمان محدودی تضمین شده است. یک مبارزه نظامی طولانی و مخصوصاً اگر به جنگ زمینی بدل شود، مورد حمایت آمریکا نخواهد بود. ورود نیروهای زمینی به غزه تلفاتی زیادی از هر دو طرف در پی خواهد داشت و تحقیقات بین‌المللی را ایجاب می کند. این در حالی است که جو دادگاه کیفری بین‌المللی نسبت به اسرائیل خصمانه‌تر شده است.

 

🔹هدف ارتش اسرائیل وارد کردن خسارت به حماس تا حد امکان است تا حماس به این نتیجه برسد که سیاستش اشتباه بوده است. در این راستا، هدف، بازیابی بازدارندگی‌های آسیب‌دیده اسرائیل و بازگرداندن درجه‌ای از ثبات است.

منبع

(https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-gaza-jerusalem-jewish-arab-tensions-and-israeli-politics-a-roadmap-to-bloodshed-1.9807694)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه