تأثیر توافق ایران و چین بر غرب آسیا

نشنال‌اینترست در یادداشتی به نتایج توافق جامع ایران و چین در وضعیت منطقه غرب آسیا اشاره کرده است. در این یادداشت، نزدیکی ایران و چین در برابر ائتلاف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، تفسیری از «نبرد تمدن‌ها»ی هانتینگتون برشمرده شده است.

 

♦️ تأثیر توافق ایران و چین بر غرب آسیا

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 نشنال‌اینترست در یادداشتی به نتایج توافق جامع ایران و چین در وضعیت منطقه غرب آسیا اشاره کرده است. در این یادداشت، نزدیکی ایران و چین در برابر ائتلاف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، تفسیری از «نبرد تمدن‌ها»ی هانتینگتون برشمرده شده است.

 

🔸 در این مقاله آمده که از تبعات منطقه‌ای این توافق راهبردی، تأمین امنیت حمل‌ونقل انرژی برای چین در آب‌راه‌های استراتژیکی مانند کانال سوئز است که ایران و متحدانش بر آن مسلط هستند. بدین ترتیب، اتکای چین به مسیرهای تحت اِشراف آمریکا کاهش یافته و رقابت این دو در غرب آسیا تشدید می‌شود.

 

🔸 نویسنده مهم‌ترین وجه منطقه‌ای این توافق را تقویت دولت‌ها و گروه‌های مؤتلف با ایران می‌داند. اکنون هم سوریه و هم یمن نیازمند بازسازی ویرانه‌های پس از جنگ هستند. رشد اقتصادی منبعث از این توافق، این امکان را به ایران می‌دهد که با حضور مؤثر در این روند، مانع کاهش نفوذ منطقه‌ای‌اش شود.

 

🔸 هم‌چنین ایران با حضور در پروژه «یک کمربند، یک جاده»، می‌تواند برخی از قراردادهای این پروژه را در همکاری با دولت‌های محور مقاومت مانند عراق به اجرا رسانده و پیوندهای مرتبط با قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه را در این مسیر به کار بگیرد.

 

🔸 ایران به دلیل نقش غیرقابل‌انکار در تأمین امنیت منطقه، می‌تواند نقش شریک مهم پروژه یک کمربند، یک جاده در خاورمیانه را ایفا کند. و این به ایران کمک خواهد کرد تا ضمن رشد اقتصادی و افزایش هژمونی منطقه‌ای، موقعیتش در افکار عمومی منطقه نیز بهبود یابد.

 

✅ به نظر می‌رسد از مهم‌ترین ثمرات منطقه‌ای این توافق را می‌توان این دانست که توان امنیتی و نظامی ایران در مهار تروریسم و آشوب در غرب آسیا؛ نتایجی اقتصادی برای کشور و هم‌چنین محور مقاومت در پی خواهد داشت و این به تبیین بهتر ضرورت سیاست منطقه‌ای ایران کمک خواهد کرد.

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/buzz/how-china-iran-deal-could-reshape-middle-east-184581)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه