مذاکرات ایران و عربستان

اندیشکده خاورمیانه در مقاله‌ای گفتگوهای ایران و عربستان را مسیر موازی مذاکرات وین می‌داند که تنش‌زدایی در سیاست خارجی ایران را پیگیری می‌کند. ولی معتقد است نباید به این گفتگوهای منطقه‌ای خوش‌بین بود، زیرا بین تهران و ریاض، اختلافات جدی وجود دارد.

♦️ مذاکرات ایران و عربستان

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده خاورمیانه در مقاله‌ای گفتگوهای ایران و عربستان را مسیر موازی مذاکرات وین می‌داند که تنش‌زدایی در سیاست خارجی ایران را پیگیری می‌کند. ولی معتقد است نباید به این گفتگوهای منطقه‌ای خوش‌بین بود، زیرا بین تهران و ریاض، اختلافات جدی وجود دارد.

🔸 نویسنده معتقد است این تنش برآمده از «معمای امنیت» است که طی آن هر چه دولتی توانایی‌های نظامی‌اش افزایش یابد، گرچه انگیزه تهاجمی نداشته باشد ولی موجب نگرانی رقبایش می‌شود و امنیت هستی‌شناختی آنان را به خطر می‌اندازد.

🔸 عربستان با تشکیل شورای همکاری خلیج فارس و کمک به صدام علیه ایران، درصدد حفظ این امنیت برآمد ولی سقوط حزب بعث عراق و سپس قیام‌های عربی، موازنه را به نفع ایران تغییر داد. اکنون هر دو طرف به این رسیده‌اند که در گام اول با پایان جنگ یمن، به نقطه تعادل نزدیک شوند.

🔸 طبق این مقاله، بزرگ‌ترین بازنده این بهبود روابط، رژیم صهیونیستی است که با ایران‌هراسی درصدد برقراری رابطه رسمی با دولت‌های عربی بود تا برای خود مشروعیتی در منطقه ایجاد کرده و موقعیت خود را در جوامع اسلامی ارتقا بخشد. آن‌ها عربستان را بخشی از پازل مهار ایران می‌دانند.

✅ گرچه علائمی در خصوص تلاش طرفین برای پایان جنگ یمن دیده شده، ولی مسائل مربوط به سوریه، لبنان، عراق، بحرین، رفتار عربستان با جمعیت شیعه خود هم‌چنان به عنوان پرونده‌های اختلافی روی میز خواهد بود. پس فعلاً برای خوش‌بینی زود است.

منبع

(http://mei.edu/publications/other-iran-talks)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه