نقش عراق در میانجی‌گری میان ایران و عربستان

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به نقش‌آفرینی بغداد در آغاز گفتگو میان تهران و ریاض اشاره داشته و آن را ناشی از سابقه روابط الکاظمی با مقام‌های این دو کشور در دوران ریاستش بر سازمان اطلاعاتی عراق می‌داند.

♦️ نقش عراق در میانجی‌گری میان ایران و عربستان

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به نقش‌آفرینی بغداد در آغاز گفتگو میان تهران و ریاض اشاره داشته و آن را ناشی از سابقه روابط الکاظمی با مقام‌های این دو کشور در دوران ریاستش بر سازمان اطلاعاتی عراق می‌داند.

🔸 این گفتگوها همچنین محصول تلاش‌های اساسی است که الکاظمی و برهم‌صالح برای موقعیت عراق به عنوان یک بازیگر مستقل و بی‌طرف در منطقه انجام داده‌اند. تلاشی برای اینکه عراق به‌زعم آن‌ها به میدانی برای رقابت‌های منطقه‌ای بدل نشود.

🔸 در عین حال مقاله یادآور می‌شود که این رویکرد بسیار شکننده است و هر گونه تشدید تنش می‌تواند گفتگوها را متوقف سازد. نویسنده به نقل از منابعی در دولت عراق مدعی شده که دیدارهایی میان مقام‌های امنیتی طرفین صورت گرفته که محور مذاکرات‌شان، نبرد یمن بوده ولی قصدشان گسترده‌تر از آن است.

🔸 در این مقاله، مهم‌ترین رخدادی که زمینه‌ساز این مذاکرات شده را استقرار بایدن در کاخ سفید برمی‌شمارد و مدعی است سیاست آمریکا مبنی بر ضرورت پایان جنگ یمن و احیای برجام، محاسبات سیاسی ریاض را تغییر داده است. مواضع بلینکن در حمایت از این گفتگوها، مؤید این امر است.

✅ گرچه این مذاکرات می‌تواند برای موقعیت شخصی الکاظمی نیز مناسب باشد ولی بعید است برای بقای وی در مقام نخست‌وزیری فایده‌ای داشته باشد. زیرا معادلات داخلی عراق در این خصوص غلبه بیشتری بر وضعیت سیاست خارجی بغداد دارد.

منبع

(https://ecfr.eu/article/mediation-nation-iraqs-new-role-in-iranian-saudi-talks/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه