چند نکته درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در خارج

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه از صبح امروز در شعب اخذ رأی خارج از این کشور آغاز شد. چند نکته درباره این رویداد:

♦️ چند نکته درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در خارج

#تحلیل_کوتاه

🔹 انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه از صبح امروز در شعب اخذ رأی خارج از این کشور آغاز شد. چند نکته درباره این رویداد:

🔸 براساس آمارها، به دلیل یک دهه جنگ داخلی، حدود ۶ میلیون نفر از مردم سوریه به خارج از این کشور پناهنده شده‌اند که به نظر نمی‌رسد بخش مهمی از آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کنند. با این حال به دلیل جلوگیری از مشارکت در برخی کشورها، نمی‌توان درباره میزان محبوبیت بشار اسد میان پناهندگان، برآورد دقیقی داشت.

🔸 اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در بسیاری از کشورها برای سوری‌های مقیم برگزار شد، اما در برخی شعب اخذ رأی نیز حاشیه‌هایی وجود داشت. همانطور که پیش‌بینی می‌شد آنکارا از مشارکت سوری‌های مقیم ترکیه در این انتخابات جلوگیری کرد و شعبی برای اخذ رأی تدارک دیده نشد. در آلمان هم البته روز گذشته سفارت سوریه در برلین اعلام کرد، دولت آلمان با برگزاری انتخابات در این کشور مخالفت کرده است.

🔸 پرحاشیه‌ترین حوزه رأی‌گیری اما در لبنان بود. جایی که سمیر جعجع در اظهاراتی، اعلام کرد کسانی که می‌خواهند در انتخابات سوریه شرکت کنند، باید از لبنان خارج شده و به مناطق زیر سیطره دولت سوریه بروند. در سوی دیگر نیز ویدئوهایی از حمله هواداران جعجع به سوری‌های مقیم لبنان که قصد مشارکت در انتخابات داشتند، منتشر شد. البته شرایط وخیم اقتصادی در لبنان و حضور حدود یک میلیون پناهنده سوری در این کشور، حداقل برای بخشی از مردم لبنان، آزاردهنده است.

🔸 به‌رغم برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر مخالفت ضمنی مسکو با کاندیداتوری مجدد اسد در انتخابات و همچنین نارضایتی آمریکا و کشورهای غربی، بشار اسد در انتخابات کاندیدا شد و به نظر می‌رسد تا روزهای آینده به عنوان فرد پیروز، دوره دیگری از حکومت بر سوریه را آغاز خواهد کرد. در سطح داخلی نیز طرفینی که بر سر تدوین قانونی اساسی جدید درحال رایزنی هستند، یکی(معارضان) انتخابات را نامشروع و دیگری(دولت) قانونی و مشروع می‌داند. به هرحال، این سطح از ناهمخوانی مطلوبیت‌ها میان بازیگران داخلی و خارجی یک منازعه بیش از ۱۰ ساله، نشان از پیچیدگی شرایط دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه