تداوم جنگ در فلسطین

در حالی یازدهمین روز درگیری‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین می‌گذرد که اگرچه گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال آتش‌بس در روز جمعه مطرح شده، هنوز چشم‌انداز روشنی برای پایان این نبرد شکل نگرفته است.

♦️ تداوم جنگ در فلسطین

#تحلیل_کوتاه

🔹 در حالی یازدهمین روز درگیری‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین می‌گذرد که اگرچه گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال آتش‌بس در روز جمعه مطرح شده، هنوز چشم‌انداز روشنی برای پایان این نبرد شکل نگرفته است.

🔸 عدم وجود دستاورد نظامی خاصی که قابل تبدیل به امتیاز سیاسی باشد، عامل اصلی تداوم حملات از سوی رژیم صهیونیستی بوده است. پایان جنگ در شرایط کنونی به معنای شکست این رژیم و پیروزی حماس است و رژیم صهیونیستی و حامیانش به سادگی این را نخواهند پذیرفت.

🔸 حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی که فشارهای بین‌المللی بر این رژیم در جهت پایان درگیری را خنثی کرده، یکی از دلایل عمده تداوم این نبرد تا به امروز بوده است. از آغاز درگیری ایالات متحده تاکنون سه بار مانع صدور بیانیه شورای امنیت مبنی بر ضرورت توقف درگیری‌ها شده است.

🔸 پایان جنگ در این شرایط به محبوبیت و افزایش قدرت هرچه بیشتر رویکرد مقاومت در عرصه سیاسی فلسطین و تضعیف رویکرد سازش می‌انجامد. این امر از یک‌سو راه‌حل دو دولتی مورد حمایت دموکرات‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند و از سوی دیگر باعث تضعیف رژیم صهیونیستی می‌شود که در جهت اهداف و منافع آمریکا در منطقه نخواهد بود.

🔸 عامل دیگر، شروط مقاومت برای پایان جنگ است؛ مقاومت فلسطین با تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی و علیه ساکنان قدس بود که دست به حملات موشکی علیه این رژیم زد و شروط آن برای پایان حملات، توقف این تجاوزگری‌ها ازجمله کوچ اجباری ساکنین محله شیخ جراح است.

🔸 موافقت با این شروط از سوی رژیم صهیونیستی، به معنای تن دادن به یک معادله جدید در رویارویی با فلسطینی‌ها و مطرح شدن مقاومت غزه به عنوان مدافع قدس است؛ بدین صورت، این رژیم دیگر قادر به پیشبرد طرح‌های توسعه‌طلبانه خود در قدس و کرانه باختری نخواهد بود و در صورت مبادرت به چنین اقداماتی باید انتظار پاسخ نظامی مقاومت از غزه را داشته باشد.

✅ این جنگی است که هر دو طرف با آگاهی کامل وارد آن شدند و بر این اساس برای پایان آن، هر دو طرف نیازمند یک دستاورد هستند؛ یا اینکه هزینه رسیدن به دستاورد مورد نظر به فراتر از حد تحمل آن‌ها برسد. تا فراهم شدن یکی از این دو شرط باید انتظار تداوم جنگ را داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه