بی‌اعتمادی یمنی‌ها به تلاش‌های صلح آمریکا (بخش نخست)

تارنمای «المانیتور» در گزارشی به وضعیت چشم‌انداز صلح در یمن با تأکید بر استقرار دولت بایدن در آمریکا و ادعای او مبنی بر تلاش برای ایجاد آتش‌بس و صلح در این کشور پرداخته است.

♦️بی‌اعتمادی یمنی‌ها به تلاش‌های صلح آمریکا (بخش نخست)

 

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای «المانیتور» در گزارشی به وضعیت چشم‌انداز صلح در یمن با تأکید بر استقرار دولت بایدن در آمریکا و ادعای او مبنی بر تلاش برای ایجاد آتش‌بس و صلح در این کشور پرداخته است.

🔸 المانیتور معتقد است که یمنی‌ها به دلیل این‌که آمریکا را شریک عربستان در جنگ می‌دانند به طرح‌های صلح آن‌ها اعتماد ندارند و از سویی انصارالله را متهم می‌کند که به دلایل فرقه‌ای و ایدئولوژیک و نزدیکی به ایران به دنبال صلح نیست. در ادامه چند محور این گزارش به صورت اجمالی می‌آید.

🔸 اگرچه نزدیک به چهار ماه از انتصاب تیم لندرکینگ نماینده آمریکا در یمن می‌گذرد، اما چرخه خشونت در این کشور کاهش نیافته و یمنی‌ها بیمناک‌اند که دیپلماسی برای کمک به کاهش خصومت‌ها بی‌نتیجه باشد.

🔸 برخی از یمنی‌ها گمان می‌کنند که تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا با توجه به ایدئولوژی انصارالله نتیجه‌ای نخواهد داشت. آن‌ها شکست در مذاکرات اخیر در مسقط را دلیل این ایده خود می‌دانند و معتقدند چشم‌اندازی بهتر از مسقط در انتظار برنامه‌های صلح آتی لندرکینگ نخواهد بود.

🔸در این راستا «خلیل العمری» مفسر سیاسی و سردبیر یمنی‌تبار وب‌سایت آمریکایی «رأی الیمن» به المانیتور گفته آمریکا توانایی فشار بر دولت منصور‌ هادی جهت پذیرش طرح‌های خود را دارد ولی تاکنون ابزاری برای تحمیل خواسته‌های خود بر انصارالله در جهت پذیرش پیشنهادات صلح نداشته است. تأیید این ادعا نیز طرد فرستاده آمریکا از صنعا و عدم دیدار نماینده انصارالله با نماینده آمریکا در مسقط و همچنین ادامه عملیات علیه مأرب است.

🔸 العمری معتقد است گرچه آغاز درگیری در یمن در سال ۲۰۱۴ ناشی از رقابت‌های حزبی و جناحی بود ولی پس از آن تبدیل به یک درگیری با انگیزه ایدئولوژیک شد. در کنار این حوثی‌ها در واقع بخشی از پروژه منطقه‌ای ایران هستند و مهم‌تر آن‌که آن‌ها بر مبنای اعتقادات‌شان حکومت را یک امر الهی برای خود می‌دانند.

منبع

(https://www.al-monitor.com/originals/2021/05/yemenis-lower-expectations-regarding-us-peace-effort)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه