چالش‌های اعضای اوپک در دوران کرونا

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به ارزیابی وضعیت کشورهای عضو اوپک متأثر از تحولات قیمت نفت در دوران شیوع کرونا پرداخته است.

♦️ چالش‌های اعضای اوپک در دوران کرونا

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به ارزیابی وضعیت کشورهای عضو اوپک متأثر از تحولات قیمت نفت در دوران شیوع کرونا پرداخته است. کاهش تقاضای انرژی به‌ویژه ناشی از دورکاری بسیاری از پرسنل شرکت‌ها و مؤسسات، تأثیر منفی بالایی بر قیمت نفت داشت.

🔸 اکنون حدود یک سال پس از شیوع کرونا، پایبندی اعضا به کاهش تولید سبب تعادل در قیمت نفت شده است. کشورهای صادرکننده نفت با پیش‌بینی رشد چشمگیر در سفرهای هوایی و جاده‌ای، نسبت به چشم‌انداز بازار مثبت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و بعد از آن، اطمینان بیشتری دارند.

🔸 آغاز موج واکسیناسیون در بسیاری از کشورها نیز تأثیر خوبی بر کاهش شیوع بیماری و آغاز روال امور در این کشورها داشته است. ولی امکان کاهش قیمت از جمله با جهش در شیوع کرونا در کشورهای مختلف و همچنین احیای برجام که می‌تواند به سرعت چند صد هزار بشکه در روز به بازار بازگرداند، وجود دارد.

🔸 علاوه بر این، تبعات اقتصادی کرونا از جمله افزایش بی‌سابقه بودجه‌های درمانی و بیمه اجتماعی و کاهش چشم‌گیر درآمدهای گردشگری هم‌چنان ادامه دارند. کاهش تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها، آن‌ها را به سوی بدهی‌های سنگین از صندوق بین‌المللی پول یا کشورهای قدرت‌مند جهانی، سوق داده است.

✅ با وجود افزایش تدریجی قیمت نفت، ایران به دلیل تحریم نفتی آمریکا هم‌چنان از امکان فروش گسترده برخوردار نیست. در عین حال که دریافت ارز حاصل از آن نیز به دلیل تحریم بانکی دشوار است. تحریم، هم‌عرض کرونا، تبعات جدی‌تری برای سهم ایران از بازار نفت به همراه داشته است.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/stronger-oil-prices-boost-opec-economies)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه