پرونده لیبی ورق می‌خورد؟

گروه بحران در گزارشی با اشاره به رخدادهای اخیر لیبی، به تلاش‌ها برای پایان جنگ داخلی این کشور پرداخته است. در این میان دو چالش عمده وجود دارد: چارچوبی برای انتخابات و اینکه چه کسی فرمانده نیروهای مسلح باشد.

♦️ پرونده لیبی ورق می‌خورد؟

#گزارش_کوتاه

🔹 گروه بحران در گزارشی با اشاره به رخدادهای اخیر لیبی، به تلاش‌ها برای پایان جنگ داخلی این کشور پرداخته است. در این میان دو چالش عمده وجود دارد: چارچوبی برای انتخابات و اینکه چه کسی فرمانده نیروهای مسلح باشد.

🔸 شش سال پس از حمله کشورهای غربی به لیبی و ایجاد جنگ داخلی، سرانجام پارلمان، دولت وحدت ملی را به ریاست عبدالحمید دبیبه مسئول اداره کشور نمود که مورد پذیرش طرفین جنگ داخلی و پشتیبانان خارجی‌شان قرار گرفت.

🔸 به نظر نویسندگان، جناح‌های لیبی برای پیشبرد انتقال سیاسی و جلوگیری از درگیری‌های رویه‌ای، باید در مورد چارچوب قانونی برای انتخابات در اواخر ۲۰۲۱ توافق کنند و پارلمان باید صریحا شورای ریاست جمهوری جدید را طبق نقشه راه مورد حمایت سازمان ملل، به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح به رسمیت بشناسد.

🔸 اولین قدم در این خصوص، برگزاری رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی است که می‌تواند راه تصویب چارچوب‌های انتخاباتی را هموارتر سازد. هنوز مشخص نیست ساختار سیاسی آینده لیبی قرار است پارلمانی باشد یا ریاستی. گرچه پیش‌نویس قانون اساسی، راه‌حل دوم را برگزیده است.

🔸 درباره نیروهای مسلح نیز، هنوز پارلمان طبق نقشه راه سازمان ملل، شورای ریاست‌جمهوری را به مقام فرماندهی عالی این نیروها منصوب نکرده است. و برخلاف آن، بخشی از نیروهای حفتر، در رأس نیروهای نظامی قرار دارند. این با توجه به ریشه اختلافات کنونی، منازعه‌برانگیز است.

✅ زمینه‌های آتش نزاع در لیبی توسط متجاوزان خارجی روشن شد که به نابودی بخشی از زیرساخت‌های کشور، هرج‌ومرج سیاسی و اجتماعی و جنگ‌های داخلی انجامید. به نظر می‌رسد نوعی تقسیم قدرت میان طرفین، به طور کوتاه‌مدت از بروز نبرد جلوگیری کند ولی مشخص نیست تا کشور چه زمانی به ثبات واقعی دست یابد.
منبع

https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/north-africa/libya/222-libya-turns-page

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه