ادعای رویترز درباره تغییر تاکتیک ایران در عراق

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی مدعی شده ایران و مشخصاً نیروی قدس سپاه‌ پاسداران طی ماه‌های اخیر، اقدام به دست‌چین کردن نیروهای کیفی و وفادار به خود از بین گروه‌های مقاومت شیعی در عراق و از طریق آن‌ها به صورت مخفیانه گروه‌هایی کوچک ولی کاملاً حرفه‌ای و آموزش‌دیده ایجاد کرده که قادرند عملیات‌های دقیق و پیچیده انجام دهند و از طرفی ضمن وفاداری کامل به ایران و نیروی قدس به سبب کوچکی و چابکی نظارت و کنترل آن‌ها بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

♦️ادعای رویترز درباره تغییر تاکتیک ایران در عراق

#گزارش_کوتاه

🔹 خبرگزاری «رویترز» در گزارشی مدعی شده ایران و مشخصاً نیروی قدس سپاه‌ پاسداران طی ماه‌های اخیر، اقدام به دست‌چین کردن نیروهای کیفی و وفادار به خود از بین گروه‌های مقاومت شیعی در عراق و از طریق آن‌ها به صورت مخفیانه گروه‌هایی کوچک ولی کاملاً حرفه‌ای و آموزش‌دیده ایجاد کرده که قادرند عملیات‌های دقیق و پیچیده انجام دهند و از طرفی ضمن وفاداری کامل به ایران و نیروی قدس به سبب کوچکی و چابکی نظارت و کنترل آن‌ها بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

🔸 این گزارش می‌افزاید این تاکتیک جدید در واقع پاسخ ایران به شهادت سردار‌سلیمانی است که پس از او جانشینش (سردار قاآنی) آشنایی چندانی با سیاست داخلی در عراق نداشت و هرگز نتوانسته همان نفوذ سردار‌ سلیمانی را بر شبه‌ نظامیان شیعه اعمال کند.

🔸 گزارش رویترز توسط یک مقام امنیتی درجه دوم و سه فرمانده بزرگتر در عراق، مقام‌های برخی گروه‌های فعال شبه‌ نظامی طرفدار ایرانی، یک مقام دولتی در عراق، یک دیپلمات غربی و یک منبع نظامی غربی تأیید شده است.

🔸 مقامات امنیتی عراق گفته‌اند، دست‌کم ۲۵۰ نیرو در سال ۲۰۲۰ به لبنان سفر کرده و در آن‌جا از طریق مستشاران ایرانی و حزب‌الله برای کار با پهپادها، شلیک موشک، بمبگذاری، تبلیغات، عملیات رسانه‌ای و کار در شبکه‌های اجتماعی آموزش دیده‌اند.

🔸 پس از ترور سردار‌سلیمانی، ایران به برخی از گروه‌های شبه‌ نظامی که قبلاً علنی با آن‌ها در ارتباط بود، مشکوک شده و کمتر از آن‌ها حمایت می‌کند. به گفته فرمانده یکی از این گروه‌ها «ایرانی‌ها معتقد بودند که نشت اطلاعات از سوی برخی از این گروه‌ها به ترور سردار‌ سلیمانی کمک کرده است».

🔸 تغییر تاکتیک ایران از شکل حمایت فراگیر به سمت حمایت از گروه‌های کوچک‌تر با کنترل دقیق‌تر، نشان‌دهنده راهبرد پیشین ایران است. در اوج اشغال عراق بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ تهران سلول‌های کوچکی را ایجاد کرد و از آن‌ها در عملیات‌های خود به ویژه بمب‌گذاری‌های هوشمند علیه زرهی‌های آمریکایی استفاده کرد.
منبع

https://www.reuters.com/world/middle-east/exclusive-tactical-shift-iran-grows-new-loyal-elite-among-iraqi-militias-2021-05-21/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه