اجلاس سران برای دموکراسی

دولت بایدن درصدد برگزاری نشستی تحت عنوان «اجلاس سران برای دموکراسی» به منظور حمایت از مبارزه با اقتدارگرایی، مبارزه با فساد ادغام شده اغلب با خودکامگی و پیشبرد حقوق بشر است.

♦️ اجلاس سران برای دموکراسی

#تحلیل_کوتاه

🔹 دولت بایدن درصدد برگزاری نشستی تحت عنوان «اجلاس سران برای دموکراسی» به منظور حمایت از مبارزه با اقتدارگرایی، مبارزه با فساد ادغام شده اغلب با خودکامگی و پیشبرد حقوق بشر است. مدعوین این اجلاس جمعی از رهبران سیاسی، فعالان تجاری و اقتصادی و رسانه‌ای است که در جبهه متحدان آمریکا قرار دارند.

🔸 هدف تشکیل این اجلاس، نمایش اولویت دموکراسی و حقوق بشر در سیاست خارجی ایالات متحده است. دولت بایدن از ابتدا قصد داشته که در تمایزگذاری با دولت ترامپ، تأکید بیشتری بر کمک به رشد لیبرال‌دموکراسی و مقابله با آن‌چه «نقض حقوق بشر» می‌خواند، داشته باشد.

🔸 علاوه بر شعارها و مواضع انتخاباتی و رقابت‌های حزبی، این اجلاس کمکی به بازسازی اتحاد آمریکا با شرکایش در سراسر جهان از جمله اروپا و آسیای شرقی است. نمایش این همبستگی در رسانه‌های جهانی، مقدمه‌ای برای ائتلاف بزرگ‌تر در راستای مقابله با رقبای آمریکا به‌ویژه چین و روسیه است.

🔸 این ائتلاف در ابتدا درصدد مقابله با بحران کرونا برخواهد آمد. زیرا چین با عبور از این بحران، کارآمدی قابل توجهی از خود نشان داد که اقتدار و کارآیی ساختارهای لیبرال‌دموکراتیک را به چالش کشید. کمک به صادرات واکسن می‌تواند مهم‌ترین برنامه آمریکا برای این کشورها باشد.

🔸 علاوه بر بحران کرونا، هدف دیگر می‌تواند تلاش برای تشکیل یک بلوک اقتصادی نزدیک به هم باشد که به‌تدریج از کالا و سرمایه‌گذاری چین دور شود. این به‌تبع، بر تراز تجاری آمریکا با دیگر کشورها تأثیر گذاشته و قراردادهای آتی پکن با متحدان غرب را متأثر می‌سازد.

✅ از منظر رسانه‌ای نیز، چنین اجلاسی خوراک عملیات روانی برخی رسانه‌های غربی برای توجیه اقدامات مدخله‌جویانه آمریکا در کشورهای رقیب را فراهم می‌کند. این در حالی است که آمریکا هنوز در گیر و دار رفتارهای نژادپرستانه برخی نیروهای پلیس می‌باشد و در عین حال از بعضی مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر مانند رژیم صهیونیستی کاملاً حمایت می‌کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه