آمریکا بعد از آتش بس چه کند؟

اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به ارزیابی این موضوع پرداخته که ایالات متحده برای حل مسأله فلسطین پس از نبرد اخیر غزه چه می‌تواند بکند. نویسنده معتقد است شعله‌ورشدن آتش جنگ در این سال‌ها نتیجه مرگ تدریجی پیمان اسلو می‌باشد.

♦️ آمریکا بعد از آتش بس چه کند؟

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به ارزیابی این موضوع پرداخته که ایالات متحده برای حل مسأله فلسطین پس از نبرد اخیر غزه چه می‌تواند بکند. نویسنده معتقد است شعله‌ورشدن آتش جنگ در این سال‌ها نتیجه مرگ تدریجی پیمان اسلو می‌باشد.

🔸 در این مقاله آمده که «آتش‌بس متزلزل امروز بین اسرائیل و حماس به خودی خود چیز خوبی است، اما بدون دیپلماسی بیشتر، فقط یک استراحت کوتاه از خشونتی مداوم خواهد بود». نویسنده سه توصیه برای احیای پیمان اسلو به دولت آمریکا ارائه می‌دهد:

۱️⃣ بازسازی کانال‌های دیپلماتیک
ایالات متحده باید فوراً یک کانال دیپلماتیک ثابت برای فلسطینی‌ها ایجاد کند که از طریق سفارت ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی عبور نکند. آن کانال نیازی به بستر فیزیکی در کنسولگری جدید ندارد. بازگشایی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن نیز باید یک هدف باشد.

۲️⃣ تجدید رهبری سیاسی طرفین
آمریکا باید کمک کند که انتخابات فلسطین به زودی برگزار شود. مردم فلسطین به شدت به رهبری منتخب مشروع احتیاج دارند که بتواند اختلاف بین کرانه باختری و غزه را پایان دهد و صدای معتبری را در گفتگو با رژیم اسراییل ارائه دهد. طرف مقابل نیز سرانجام پس از دو سال و چهار انتخابات به یک دولت با ائتلاف پایدار دست یابند.

۳️⃣ ائتلاف منطقه‌ای
آمریکا باید از توافق‌های رژیم با بحرین، امارات، مراکش و سودان برای افزایش همکاری دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی در راستای کمک به ارسال نیازهای اولیه به غزه و بازسازی آن استفاده کند. علاوه بر اینکه باید به رژیم فشار بیاورد تا با احترام به مسجدالاقصی، رضایت اردن به ورود به همکاری‌ها نیز جلب شود.

✅ با وجود توصیه‌های فوق، اولاً حمایت‌های مطلق کاخ سفید از رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر، مشروعیتی برای جایگاه میانجی‌گری برای این دولت باقی نگذاشته و ثانیاً حتی در صورت تصمیم آمریکا به این مسأله، نمی‌تواند جایگزین فقدان اراده سران رژیم برای تأمین حقوق فلسطینیان شود.
منبع

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/05/21/congratulations-on-the-ceasefire-now-the-hard-work-begins/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه