ارزیابی نظامی جنگ اسرائیل-حماس

«موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» طی گزارشی به بررسی جنگ اخیر رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین پرداخته که مهمترین نکات آن به شرح زیر است.

♦️ ارزیابی نظامی جنگ اسرائیل-حماس

#گزارش_کوتاه

🔸 «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» طی گزارشی به بررسی جنگ اخیر رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین پرداخته که مهمترین نکات آن به شرح زیر است:

🔹 هر دو طرف روش‌های جدید در این جنگ به کار گرفتند و در حالی که روش‌های اسرائیل به لحاظ نظامی کارآمدتر بود مقیاس درست موفقیت بستگی به سرعت حماس در بازسازی قابلیت‌های جنگی و کسب دستاوردهای سیاسی دارد.

🔹 اسرائیل به دنبال تنزل شدید قابلیت‌های نظامی حماس و جهاد بود تا بازدارندگی بلندمدت و آرامش نسبی در بخش جنوبی را بازیابی کند. بدین منظور عملیات «نگهبان دیوارها» رویکردی تهاجمی‌تر نسبت به دفعات قبل به کار گرفت. شبه‌نظامیان غزه نیز به نوبه خود نیروهای‌شان را به روش‌هایی جدید به خدمت گرفتند.

🔹 حماس و جهاد از حملات موشکی با سرعت و دامنه بی‌سابقه استفاده کردند و اغلب از مکان‌های مختلف در غزه، ده‌ها موشک در یک زمان به یک هدف، شلیک می‌کردند. اما این تاکتیک به دلیل تقویت گنبد آهنین، موفقیت محدودی داشت و طبق ادعای ارتش اسرائیل ۹۰ درصد موشک‌های شلیک‌شده به سمت مراکز جمعیتی رهگیری شدند. حملات به اهداف راهبردی و فرودگاه‌ها نیز به جز حمله به خط لوله گازی اشکلون ناکام بود.

🔹 حماس مستقیماً از اعراب اسرائیلی و فلسطینی‌های کرانه باختری خواست که به مبارزه بپیوندند و این به ناآرامی بی‌سابقه در اسرائیل کمک کرد. این خشونت سرانجام با حضور گسترده پلیس، دو برابر کردن نیروهای ارتش در کرانه باختری و همکاری امنیتی با تشکیلات خودگردان کنترل شد. بااین‌حال، این حقیقت که حماس توانست جنگ در غزه را به عرصه گسترده‌تر فلسطین پیوند بزند می‌تواند پیامدهای راهبردی عمده‌ای داشته باشد.

🔹 در این گزارش آمده است شمارش دستاوردهای حماس سخت است چون اهدافش عمدتاً سیاسی بود. برخی از پیامدها روشن است: حماس بار دیگر در برابر قوی‌ترین ارتش خاورمیانه قرار گرفت و دوام آورد؛ بیشترین موشک را از هر دشمن دیگری به سمت اسرائیل شلیک کرد؛ زندگی روزانه را در اسرائیل واژگون کرد و احتمالاً جایگاه خود را در میان بسیاری از اعراب اسرائیل و فلسطینی‌های کرانه باختری تقویت کرد.

منبع

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/military-assessment-israel-hamas-conflict

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه