تأثیر نبرد غزه بر مذاکرات وین

نبرد اخیر غزه و رژیم صهیونیستی با وجود ابعاد منطقه‌ای، می‌تواند بر گفتگوهای باواسطه و غیرمستقیم ایران و آمریکا در جریان مذاکرات مرتبط با احیای برجام در وین نیز مؤثر واقع شود.

♦️ تأثیر نبرد غزه بر مذاکرات وین

#تحلیل_کوتاه

🔹 نبرد اخیر غزه و رژیم صهیونیستی با وجود ابعاد منطقه‌ای، می‌تواند بر گفتگوهای باواسطه و غیرمستقیم ایران و آمریکا در جریان مذاکرات مرتبط با احیای برجام در وین نیز مؤثر واقع شود.

🔸 رژیم صهیونیستی با بهانه قراردادن حملات موشکی حماس به سرزمین‌های اشغالی، لابی‌های خود در آمریکا را تقویت کرده و مواضع حمایت‌برانگیز دولت‌مردان کاخ سفید نسبت به این رژیم را برانگیخته است. این مسأله نگرانی‌های منطقه‌ای دولت بایدن نسبت به غرب آسیا را افزایش داده است.

🔸 افزایش حساسیت دولت بایدن نسبت به تهدید رژیم صهیونیستی توسط مقاومت، به‌ویژه با توجه به حمایت‌های صریح ایران از «مقاومت فلسطین» در نبرد اخیر، می‌تواند موضع دولت بایدن علیه سیاست‌های منطقه‌ای و هم‌چنین برنامه موشکی ایران را تشدید کند.

🔸 در این راستا، گرچه دولت بایدن مدعی است علی‌رغم اختلاف‌نظر با سران رژیم صهیونیستی، مایل به احیای برجام است، ولی حداقل نسبت گشایش در تحریم‌هایی که اولاً با برچسب «ضد تروریسم» در خصوص برنامه‌های منطقه‌ای ایران اِعمال شده و ثانیاً تحریم‌هایی که علیه افراد و نهادهای نظامی و امنیتی ایران صورت پذیرفته، مقاومت خواهد کرد.

✅ نکته دیگر اینکه در مجموع، وقوع این نبرد و حمایت هر یک از ایران و آمریکا از یکی از دو سوی آن، می‌تواند روند مذاکرات را نسبتاً کُند ساخته و از سرعت پیگیری موارد بکاهد. زیرا دولت بایدن بلافاصله پس از آتش‌بس در فلسطین مایل به امتیازدهی به ایران به عنوان دشمن درجه اول رژیم صهیونیستی نخواهد بود تا وجهه حمایت‌آمیزش از این رژیم کمتر خدشه‌دار شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه