نشنال اینترست: تقویت محور ایران، ترکیه و قطر توسط حما

🔹 نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی اشاره کرده است که حماس، محور اتحادی است که به تقویت سیاست‌های منطقه‌ای ایران، ترکیه و قطر در آسیای غربی و شمال آفریقا می‌انجامد.

♦️ نشنال اینترست: تقویت محور ایران، ترکیه و قطر توسط حماس

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی اشاره کرده است که حماس، محور اتحادی است که به تقویت سیاست‌های منطقه‌ای ایران، ترکیه و قطر در آسیای غربی و شمال آفریقا می‌انجامد.

🔸 این مقاله به نقل از مقام‌های اطلاعاتی لیبی مدعی است که گروه‌های «اسلام‌گرای رادیکال» که در این کشور در حال مبارزه با خلیفه حفتر هستند، عامل ارسال تسلیحات به حماس برای مقابله با رژیم صهیونیستی می‌باشند.

🔸 به ادعای این یادداشت، آنکارا و دوحه در حمایت از دولت مستقر در لیبی، گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا را در آن کشور مجهز و مسلح کردند تا نیروهای مورد حمایت مصر را شکست دهند. این گروه‌ها از مجرای مبادلات غیررسمی و با پشتیبانی مالی ایران، توانستند حماس را نیز مجهز کنند.

🔸 در این یادداشت آمده است حمایت ترکیه محدود به حماس نیست. بلکه به حمایت مالی از فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز می‌پردازد تا از زمین‌ها و منازل خود در برابر تصرف صهیونیست‌ها محافظت کنند.

🔸 قطر نیز علاوه بر حمایت مالی، پشتیبانی رسانه‌ای گسترده‌ای را از طریق شبکه الجزیره به انجام می‌رساند و در کتب درسی و آموزشی نیز حماس را به عنوان یک گروه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی به تصویر کشیده است.

✅ حمایت از مقاومت فلسطین می‌تواند محور مشترکی برای نزدیکی هر چه بیشتر سیاست‌های منطقه‌ای ایران، ترکیه و قطر به یکدیگر در برابر محور عربستان و برخی دولت‌های اقماری حاشیه خلیج فارس باشد که درصدد گشایش روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

منبع

https://nationalinterest.org/blog/buzz/how-hamas-strengthening-turkey-iran-qatar-axis-186150

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه