چند نکته درباره بازداشت فرمانده حشدالشعبی

🔹 بازداشت «قاسم مصلح» از فرماندهان حشدالشعبی توسط نیروهای مبارزه با تروریسم عراق و ماجراهای پیش آمده پس از آن، نکاتی را دربر دارد:

♦️ چند نکته درباره بازداشت فرمانده حشدالشعبی

#تحلیل_کوتاه

🔹 بازداشت «قاسم مصلح» از فرماندهان حشدالشعبی توسط نیروهای مبارزه با تروریسم عراق و ماجراهای پیش آمده پس از آن، نکاتی را دربر دارد:

🔸 در اینکه بازداشت این فرمانده حشد با اتهامی واهی انجام شده و کیفیت عملیات بازداشت وی نیز خارج از عرف و تحریک‌آمیز بوده، شکی نیست.

🔸 در صورت وجود اتهام علیه این شخص نیز عدم رعایت موازین قانونی و تشکیلاتی محل سوال است. زیرا با وجود سازوکار قانونی در تشکیلات حشد و امکان پیگیری قضایی، بازداشت خودسر و ماجراجویانه این فرد تردیدآفرین بوده و این پرسش را ایجاد می‌کند که هدف یا اهداف اصلی این اقدام چیست؟

🔸 شواهد حکایت از آن دارد که جریانات خارجی و دنباله‌های داخلی آن‌ها در عراق در تلاش هستند تا حشد را وارد طراحی‌های دام‌گونه‌ای نمایند که در نهایت برای آن حاشیه‌سازی‌هایی صورت گیرد و این نهاد را در عراق تضعیف نمایند.

🔸 پیروزی‌های جبهه مقاومت از جنگ اخیر در فلسطین، پیشروی‌های انصارالله در یمن و انتخابات موفق در سوریه موجب شده جریان استکبار که هم‌اکنون در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مشغول مذاکره با محور مقاومت است، بخواهد با سناریوسازی، دست به بی‌ثباتی عراق بزند تا شاید بتواند توازن جدیدی در منطقه ایجاد کند.

✅ در این‌جا هشداری درباره کیفیت واکنش حشد ضروری است. شاید بهتر بود مسئولان حشد مانع از اقدامات میدانی در منطقه خضراء می‌شدند که بهانه لازم برای مظلوم‌نمایی جریانات ضدشان فراهم نشود. چه‌اینکه در اقدامات مشابهی که در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ در اطراف سفارت آمریکا در بغداد رخ داد نیز در نهایت جبهه مقاومت و حشد متحمل ضررهایی شدند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه