بروکینگز: نیاز آمریکا به راهبردی هوشمند در مواجهه با روسیه

🔹 اندیشکده بروکینگز در آستانه دیدار بایدن و پوتین در ژنو، در یادداشتی به دولت آمریکا توصیه کرده تا یک استراتژی هوشمند برای مقابله با پوتین اتخاذ کند.

♦️بروکینگز: نیاز آمریکا به راهبردی هوشمند در مواجهه با روسیه

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده بروکینگز در آستانه دیدار بایدن و پوتین در ژنو، در یادداشتی به دولت آمریکا توصیه کرده تا یک استراتژی هوشمند برای مقابله با پوتین اتخاذ کند.

🔸 نویسنده با اشاره به رفع برخی تحریم‌ها علیه شرکت‌های همکار در پروژه خط لوله نورداستریم۲ در راستای بهبود روابط با آلمان، که منافعی را نیز برای روسیه دارد، خواستار آن شده که آمریکا در ازای آن، امتیازاتی را از مسکو بگیرد و در برابر عملکرد روسیه در اروپای شرقی سکوت نکند.

🔸 در این یادداشت ضمن استقبال از اِعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه در موضوع اکراین، نسبت به تعلّل در عضویت این کشور و گرجستان در ناتو انتقاد شده است. در ادامه ذکر شده که تداوم اِعمال قدرت مسکو علیه این کشورها، فضا را به سوی دوقطبی اروپای شرقی و غربی پس از جنگ جهانی دوم سوق می‌دهد.

🔸 نویسنده ضمن پذیرش تبعات عضویت اکراین و گرجستان در ناتو، توصیه می‌کند که در صورت عدم تحقق آن، آمریکا درصدد معماری امنیتی جدیدی برای شرق اروپا با همراهی روسیه باشد که فنلاند، سوئد، اکراین، مولداوی، بلاروس، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و در آخر قبرس به علاوه صربستان را نیز در بر بگیرد.

🔸 در این معماری جدید، روسیه مانند ناتو متعهد به حفظ امنیت این کشورها بوده و برای مناطق مد نظر مسکو در گرجستان و اکراین، از جمله شبه‌جزیره کریمه، ترتیبات خودمختاری وضع شود و نهایتاً نیروهای روسیه از این مناطق خارج گردند.

✅ در این یادداشت سعی شده به جای قراردادهای مقطعی و امتیازات خُرد، از توافقی کلان با مسکو در حوزه امنیتی دفاع شود که خطر درگیری نظامی را کاهش دهد. با این وجود در صورتی که مقصود نهایی توافق، زمینه‌سازی برای گسترش ناتو به شرق اروپا و کاستن از حوزه نفوذ روسیه باشد، بعید است کرملین روی خوش نشان بدهد.
منبع

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/05/28/to-face-russia-and-vladimir-putin-joe-biden-needs-a-smart-strategy/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه