مؤلفه‌های مؤثر بر روابط دولت بایدن و کوبا

🔹 پس از برقراری روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا در دوره اوباما، دولت ترامپ با تشدید تحریم‌ها، تنش‌ها را افزود. اکنون دولت بایدن درصدد تغییر مسیر گذشته است. اما شرایط لزوماً به وضعیت دوران اوباما بازمی‌گردد؟

♦️ مؤلفه‌های مؤثر بر روابط دولت بایدن و کوبا

#تحلیل_کوتاه

🔹 پس از برقراری روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا در دوره اوباما، دولت ترامپ با تشدید تحریم‌ها، تنش‌ها را افزود. اکنون دولت بایدن درصدد تغییر مسیر گذشته است. اما شرایط لزوماً به وضعیت دوران اوباما بازمی‌گردد؟

🔸 ریشه تنش آمریکا و کوبا به جنگ سرد بازمی‌گردد. اوباما تؤأم با کناره‌گیری فیدل‌کاسترو و اجرای برخی تغییرات اقتصادی و اجتماعی از سوی برادرش رائول، بعضی تحریم‌ها را کاهش داد و برای برقراری روابط اقدام نمود، ولی دولت ترامپ با اِعمال دوباره محدودیت‌های پیشین و افزودن تحریم‌های جدید، مسیری دشوار پیش‌روی احیای میراث اوباما نهاده است.

🔸 دولت دیاز کانل، جانشین رائول برخی اصلاحات اقتصادی در حوزه بخش خصوصی و تثبیت نرخ ارز را به اجرا درآورده و دموکرات‌های کنگره آمریکا نیز طی نامه‌ای به بایدن خواستار لغو محدودیت‌های اِعمال‌شده بر حواله‌های مالی و سفر از آمریکا به کوبا شده‌اند، ولی ملاحظات دیگری در این خصوص وجود دارد.

🔸 یکی از مسائل، نادیده‌انگاری قانون هولمز-برتون کنگره است که طبق آن کوبایی‌های مقیم آمریکا می‌توانند از اموال بلوکه‌شده و هم‌چنین شرکت‌های همکار با مؤسسات کوبایی، غرامت بگیرند. تداوم این مسأله، ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را برای کوبا افزایش داده و موجب اعتراض دولت‌های کانادا و اروپایی نیز شده است.

🔸 بایدن در نقد سیاست ترامپ نسبت به آمریکای لاتین، آن را موجب عدم «پیشرفت حقوق بشر و دموکراسی» دانسته است. چالشی جدی برای دولت بایدن وجود دارد که چه پیش‌شرط‌هایی برای گشایش روابط با کوبا قرار دهد و آیا این پیش‌شرط‌ها شامل مباحث حقوق بشری می‌شود؟

🔸 علاوه بر سیاست خارجی، اشاره پیش‌نویس سیاست‌های حزب دموکرات در ۲۰۲۰ نیز به «دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان» کوبا می‌تواند محدودیت‌هایی در مسیر بازگشت دیپلماسی دو کشور به دوران اوباما ایجاد کند. به‌ویژه که تیم سیاست خارجی بایدن بر توجه به این مسأئل تأکید دارد.

✅ به نظر می‌رسد با توجه به اولویت‌های دیگر سیاست خارجی بایدن، فعلاً تعجیلی در بهبود روابط واشنگتن و هاوانا رخ ندهد. در عین حال با رفع برخی تحریم‌های دوران ترامپ، روزنه مذاکره را برای ماه‌ها و یا سال‌های آتی بگشاید.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه