“چپ و راست فرقی ندارند؛ اسرائیل در حال اجرای پروژه خودتخریبی است”

در پی اعلام توافق رهبران احزاب "یمینا" و "آینده‌ای هست" برای تشکیل دولت تغییر و کنار زدن بنیامین نتانیاهو از قدرت، شبکه المیادین در مطلبی به این مساله پرداخته که آیا نخست وزیر رژیم صهیونیستی قادر به خنثی سازی سناریوی احتمالی کابینه جدید است یا اینکه در برابر فجایع متوالی که از زمان از دست دادن متحدش دونالد ترامپ ادامه دارد، درمانده شده است.

در ادامه این مطلب آمده است، طوفانی از تنش سیاسی و اجتماعی در رژیم صهیونیستی به پا خاسته است و در آستانه پایان مهلت قانونی یائیر لاپید، رئیس حزب “آینده‌ای هست”برای تشکیل دولت جدید، دشواری بیشتری درخصوص تشکیل این دولت دیده می‌شود.

از طرفی هم آینده نتانیاهو با پیوستن مخالفانش به دولت “تغییر” در بوته آزمایش قرار دارد و این سوال مطرح می‌شود که آیا او می‌تواند سناریو احتمالی کابینه جدید را نقش بر آب کند یا اینکه در برابر فجایع پی در پی از زمان از دست دادن متحدش دونالد ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) و شکست‌های ائتلاف جنگ اسرائیل گرفته تا انزوای پیمان عادی سازی روابط و شکست سخت رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه درمانده شده است.

نبرد شمشیر قدس، دودستگی و فروپاشی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو شکست خورده و نژادپرستی و خشونت در راست گرایان و چپ گرایان و نفوذ دودستگی در این رژیم را نشان داد و حال این سوال اصلی مطرح می‌شود که در اسرائیل چه می‌گذرد و صحبت‌های مکرر درباره احتمال وقوع جنگ داخلی چقدر واقعیت دارد؟

در پاسخ به این سوالات “عصام مخول”، رئیس موسسه “مطالعات فلسطین و اسرائیل امیل توما” گفت، رژیم صهیونیستی در یک بحران سیاسی ساختاری گیر کرده و نمی‌تواند با برگزاری انتخابات از آن خارج شود. ناتوانی نتانیاهو در تشکیل دولت جدید به این معنی است که او به سمت زندان پیش می‌رود.

وی افزود، نتانیاهو در ازای ماندن در قدرت آماده است دست به هر ماجراجویی بزند و تر و خشک را با هم بسوزاند.

مخول گفت، عقیده مردم در اسرائیل این است که اسرائیل در جنگ غزه شکست خورد و به هیچ هدفی نرسید. این بحران سیاسی عمیق است که نتانیاهو و غیر او را به فساد کشانده است نه برعکس.

وی افزود: با توجه به اینکه ملت فلسطین با استواری خود ناامیدی را به جامعه اسرائیل تزریق کردند احتمالا شاهد ترور سیاسی جدیدی در اسرائیل باشیم.

خالد صفوری، مشاور سیاسی “مرکز مطالعات راهبردی مریدین” نیز گفت: اسرائیل توسط احزاب راستگرا اداره می‌شود  و جناح چپ در شرف پایان است.

وی افزود، توافق‌های عادی سازی روابط با کشورها در حاشیه قرار دارند و بیانگر وجدان ملت عرب در خصوص مساله فلسطین نیستند. نبرد شمشیر قدس اختلافات رژیم صهیونیستی را کاملا آشکار کرد.

صالح ابوعزه، پژوهشگر امور سیاسی گفت، نتانیاهو با رهبری جنگی شخصی و نه حزبی، لیکود را به جهنم هدایت کرد.

وی افزود، تشتت زیادی در اراضی اشغالی دیده می‌شود. این رژیم در حال اجرای پروژه خودتخریبی است.

 

    • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

    منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه