روزهای شلوغ دیپلماتیک پرونده یمن و تدبیر انصارالله

رفت‌و‌آمدهای دیپلماتیک که این روزها پیرامون پرونده یمن در جریان است، حکایت از اعمال فشار بی‌سابقه آمریکا و عربستان برای خاتمه‌ دادن به بحرانی دارد که خود آن را آغاز کرده‌اند.

اندیشکده راهبردی تبیین- در روزهای اخیر تحرکات دیپلماتیک پیرامون پرونده یمن به شکل قابل توجهی افزایش یافته و رفت و آمدهای زیادی بین مسقط، صنعا، ریاض و تهران در جریان است. همان‌گونه که در خبرها نیز آمده است هیئتی امنیتی از سوی «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر دربار عمان که مسئول پرونده یمن در این کشور است، طی سفری به صنعاء و صعده با مهدی المشاط رئیس دولت نجات ملی و سید عبدالملک حوثی رهبر انصارالله دیدار کرده است. درباره این سفر و جزئیات آن و دیگر رفت و آمدهای دیپلکماتیک بحث‌ها و مسائل مختلفی وجود دارد که این یادداشت تلاش می‌کند به برخی نکات آن بپردازد.

جزئیات محتوای پیام هیئت عمانی

 درباره جزئیات پیامی که هیئت عمانس حامل آن بوده، گمانه‌زنی‌های بسیاری در رسانه‌ها صورت گرفته ولی دو موضوع روشن است. نخست این‌که پادشاهی عمان پرونده یمن را موضوع اصلی امنیت ملی خود می‌داند و در این راستا از هیچ اقدامی در جهت حل و فصل بحران آن دریغ نمی‌کند. دوم اینکه عمانی‌ها در این سفر حامل پیام غربی‌ها و مشخصاً آمریکا برای رهبران انصارالله بودند؛ با این مضمون که ادامه پافشاری بر عدم پذیرش آتش‌بس و ادامه حملات به عربستان و مأرب عواقب سختی برای یمنی‌ها خواهد داشت.

 

 

اما فارغ از محتوای پیام، نوع و کیفیت استقبال یمنی‌ها از هیئت عمانی نشان داد انصارالله عمان را دوست و همسایه مورد اعتماد خود می‌داند و برای آن نقش یک میانجی واقعی و امین را قائل است.

بیان موضع صریح و روشن انصارالله

درباره پاسخ انصارالله به هیئت‌هایی که طی روزها و هفته‌های اخیر با واسطه یا بی‌واسطه با یمنی‌ها در تماس بوده‌اند نیز می‌توان گفت پاسخ به همه آن‌ها یکسان، ثابت و روشن بوده است. موضع اصولی آن‌ها عبارت است از این‌که نباید پرونده وضعیت انسانی و حقوق بشری که شامل رفع محاصره کامل است را به پرونده‌های سیاسی و نظامی گره زد و مرتبط کرد.

همچنین به همه طرف‌ها به روشنی اعلام شده در پرونده نظامی (میدانی) نیز بحث حملات به عمق خاک سعودی ارتباطی با پرونده جبهه‌های داخلی و مشخصاً مأرب نخواهد داشت. بر این اساس اگر عربستان شروط یمنی‌ها شامل رفع کامل محاصره، پایان درگیری و خروج کامل نیروهایش را از یمن بپذیرد، انصارالله نیز آماده است حملات زمینی، پهپادی و موشکی را به عمق خاک عربستان متوقف نماید ولی این مسئله ارتباطی با پرونده داخلی و نبردهای داخلی یمن نخواهد داشت و انصارالله در آن جا بر اساس تدابیر و مصالح داخلی یمن تصمیم‌گیری و عمل خواهد کرد.

تدبیر جمهوری اسلامی درباره مذاکرات اخیر

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بر مبنای شنیده‌ها از منابع آگاه، جمهوری اسلامی بر اساس یک تدبیر هوشمندانه پای خود را از هرگونه مذاکرات در ارتباط با یمن بیرون کشیده و موضوع را به طور کامل به خود یمنی‌ها محول کرده است. این تدبیر به این دلیل اتخاذ شده که غربی‌ها و کشورهای منطقه و در رأس آن سعودی طی هفته‌های اخیر سعی نمودند با فشار بی‌امان بر جمهوری اسلامی و گروکشی پرونده‌های دیگر، ایران را مجبور سازند تا برای گرفتن امتیاز در حوزه‌هایی مانند رفع تحریم‌ها بر انصارالله فشار آورده و آن‌ها را برای دادن امتیاز به طرف سعودی متقاعد سازد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

از طرفی عربستان تلاش داشت با این طراحی پای ایران را به صورت رسمی درگیر پرونده یمن کرده و تهران را در تصمیمات اتخاذ شده درباره آینده یمن سهیم نماید که با این تدبیر هوشمندانه، ایران تا حد زیادی از این طراحی رهایی یافته و از سویی با این تصمیم اجازه داده همچنان در عمل ابتکار در حوزه سیاسی و دیپلماتیک در دست یمنی‌ها باقی بماند و آن‌ها در این عرصه نیز تعیین‌کننده باشند.

راهبرد حقیقی انصارالله

به نظر می رسد راهبرد رهبران انصارالله این است که ضمن باز‎گذاشتن مسیرهای مذاکره و انجام گفت‌وگو با همه طرف‌ها و بیان دیدگاه‌ها، مواضع و شروط منطقی و روشن خود در سوی دیگر همزمان تمرکز خود را بر میدان قرار داده و سعی کنند تا با کسب دستاوردهای چشمگیر در این حوزه، طرف‌های مقابل را برای دادن امتیاز در مذاکره مجبور کنند. بر این مبنا بر اساس گفته‌های منابع آگاه، نیروهای انصارالله در پشت دروازه‌های مأرب به طور موقت متوقف شده‌اند تا آمادگی‌ها از همه جهات به سطح و میزان قابل قبولی ارتقا یابد و از طرفی فرصت مناسب برای وارد کردن ضربه نهایی فراهم شود. لذا همه رزمندگان انصارالله آماده فرارسیدن ساعت صفر عملیات ورود به مأرب هستند و همگی از قبل برای جنگ شهری در محله‌های مأرب آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا هم فاتح شهر باشند و هم حافظ جان و مال مردم آن.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

نتیجه‌گیری

آن چه قابل رویت است، در این روزها شاید تجاوزهای میدانی و سخت علیه انصارالله کاهش یافته ولی در عوض فشارهای سیاسی و دیپلماتیک جایگزین آن شده و به تعبیر دبیرکل حزب‌الله لبنان طرف آمریکایی و سعودی آن چه را نتوانستند در میدان کسب کنند، امروز می‌خواهند از طریق مذاکره به دست بیاوردند. بر این اساس می‌توان ادعا کرد اهمیت این روزها از نظر سرنوشت‌ساز بودن دست کمی از روزهای سخت و نفس‌گیر جنگ در میدان ندارد و اگر یمنی‌ها بتوانند در این مرحله نیز با مقاومت و هوشمندی خود سربلند بیرون بیایند تا حد زیادی به پیروزی نهایی نزدیک شده‌اند.

ارسال دیدگاه