خواب آشفته ائتلاف سعودی برای آتش‌بس در یمن

🔹 شب گذشته سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یگان پهپادی، فرودگاه أبها در جنوب عربستان را با پهپاد قاصف K2 هدف قرار داده است.

♦️ خواب آشفته ائتلاف سعودی برای آتش‌بس در یمن

#تحلیل_کوتاه

🔹 شب گذشته سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یگان پهپادی، فرودگاه أبها در جنوب عربستان را با پهپاد قاصف K2 هدف قرار داده است.

🔸 این حمله در شرایطی انجام گرفت که پیرو رفت‌و‌آمد‌های سیاسی و دیپلماتیک برخی منابع رسانه‌ای خبر از حصول توافقات پشت‌پرده و رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعا را داده بودند. جالب این‌که حتی در روز انتشار خبر بازگشایی فرودگاه صنعا نیز جنگنده‌های سعودی بعد از مدت‌ها مناطقی را در صنعا بمباران کردند.

🔸 همانگونه که پیداست بر خلاف برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر انجام توافقاتی برای رفع محاصره و آتش‌بس دوطرفه بین انصارالله و عربستان، هیچ‌گونه توافق رسمی بین طرفین انجام نشده و این تبادل آتش نیز نشانه‌ای آشکار برای این ادعا است.

🔸 آن‌گونه که از برخی خبرها و گزارش‌های رسانه‌ای شنیده شده، شرایط صلح تحمیلی که آمریکا و عربستان از طریق عمان به طرف یمنی ارادئه داده‌اند، به حدی غیرشفاف و غیرقابل قبول بوده که یمنی‌ها حتی از پذیرش ضمنی آن نیز سرباز زده و همه گروه‌ها به صورت جمعی با آن مخالفت نموده‌اند.

🔸 بر اساس اخبار درز کرده به رسانه‌ها، شرایط بازگشایی فرودگاه صنعا مبهم است و مشخص نیست بحث کنترل گذرنامه باید توسط دولت صنعا انجام شود یا دولت عدن. جالب‌تر این‌که باید لیست تمامی مسافران از قبل ارائه شود و مورد تأیید قرار گیرد. همچنین آن‌گونه که بیان شده هیچ پروازی از مبدأ بیروت و تهران به صنعا نباید انجام پذیرد!

🔸 همین شرایط ابهام‌آلود برای بندر الحدیده ترسیم شده و بحث بازرسی کشتی‌ها همچنان با شدت برقرار خواهد بود و تنها محموله‌هایی که مورد نظر ائتلاف سعودی است، اجازه ورود خواهند داشت.

✅ از این‌رو انصارالله با دیده تردید به پیشنهاد صلح سعودی آمریکایی نگاه می‌کنند و آن‌ها را در این موضوع جدی نمی‌دانند و به همین سبب ضمن رد پیشنهادهای آن‌ها، به تحرکات خود در جبهه میدانی نیز ادامه می‌دهند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه