رقابت چین و آمریکا در فضا

🔹 فعالیت‌های چین در حوزه هوافضا، نگرانی نخبگان سیاست خارجی آمریکا را برانگیخته است. نشنال‌اینترست در یادداشتی در این خصوص بیان کرده که امروز چین به دومین کشوری بدل شده که مریخ‌نورد را به فضا فرستاده است.

♦️ رقابت چین و آمریکا در فضا

 

#گزارش_کوتاه

🔹 فعالیت‌های چین در حوزه هوافضا، نگرانی نخبگان سیاست خارجی آمریکا را برانگیخته است. نشنال‌اینترست در یادداشتی در این خصوص بیان کرده که امروز چین به دومین کشوری بدل شده که مریخ‌نورد را به فضا فرستاده است.

🔸 نگرانی اصلی آمریکا، شکست انحصار این کشور در قدرت فضایی است که تبعاتی در رقابت تسلیحاتی خواهد داشت. اینکه چین بتواند تسلیحات فضایی قدرت‌مندتری از آمریکا داشته باشد، هژمونی این کشور را به چالش خواهد کشید.

🔸 اکنون چین به مرور در حال افزایش هزینه‌های برنامه فضایی خود می‌باشد. هزینه‌های سالانه برنامه فضایی چین در حال حاضر بین ۸ تا ۱۱ میلیارد دلار است و برآوردها حاکی از آن است که ارقام واقعی بیش از این می‌باشد.

🔸 این در حالی است که آمریکا به دلیل مشکلات اقتصادی، هزینه‌های فضایی‌اش را از اولویت بودجه کنار گذاشته و درصدد کاهش آن است. حال آن‌که در دوران جنگ سرد، برنامه فضایی یکی از مؤلفه‌های برتری آمریکا محسوب می‌شد.

🔸 بودجه فضایی ناسا، دولت فدرال و پنتاگون به ترتیب در دوران جنگ سرد ۱ درصد، ۲ درصد و ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است، ولی اکنون به ترتیب به ۰٫۴۹ درصد، ۱٫۳ درصد و ۰٫۷۲ درصد رسیده است. نگرانی نسبت به این مسأله، احتمال برتری چین در دهه‌های آتی را افزایش داده است.

🔸 پیشنهاد نویسنده یادداشت آن است که کنگره باید فعالیت‌های فضایی فدرال، ناسا و وزارت دفاع را در سطوح متناسب با دوران جنگ سرد تأمین کند. علاوه بر این، برای ارزیابی بهتر موقعیت رقابتی آمریکا در حوزه فضایی، کنگره باید برآورد رسمی اطلاعات ملی از هزینه‌های برنامه فضایی چین در ابعاد نظامی و غیرنظامی را تعیین کند.

✅ افزایش بودجه نظامی به چالشی در هیئت حاکمه آمریکا مبدل شده است. در حالی که برای عقب نماندن آمریکا در حوزه‌های فضایی، این کشور نیاز به افزایش هزینه‌ها در این بخش دارد، افزایش بودجه با وجود مشکلات اقتصادی، با مخالفت‌های جدی به خصوص در میان دموکرات‌ها روبرو است.

 

منبع

 

(https://nationalinterest.org/blog/buzz/compete-china-space-america-must-ramp-funding-186383)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه