نشست بایدن و پوتین؛ انگیزه برای کاهش تنش

اولین دیدار میان بایدن و پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه، در ژنو برگزار می‌شود. این شاید مهم‌ترین دیدار بایدن از زمان استقرارش در کاخ سفید باشد.

♦️ نشست بایدن و پوتین؛ انگیزه برای کاهش تنش

#تحلیل_کوتاه

🔹 اولین دیدار میان بایدن و پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه، در ژنو برگزار می‌شود. این شاید مهم‌ترین دیدار بایدن از زمان استقرارش در کاخ سفید باشد. آمریکا و روسیه در حوزه‌های مختلف نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی دارای تنش هستند. تنش‌های آمریکا و روسیه در چند مورد، پس از استقرار بایدن تشدید شده است.

🔸 منازعه سیاسی درباره اوکراین، حبس ناوالنی و حمایت روسیه از بلاروس مهم‌ترین این موارد است. هدف طرفین از برگزاری این دیدار، جلوگیری از افزایش سطح تنش‌ و رسیدن آن به مرحله خصومت و در نتیجه حفظ آن در سطح رقابت است. زیرا:

۱️⃣ هر دو کشور هنوز با بحران کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اولویت‌های داخلی‌شان بر مسائل خارجی، ارجحیت دارد.

۲️⃣ آمریکا تمایل دارد در راستای راهبرد مهار چین، از افزایش همکاری‌های مسکو و پکن و شکل‌گیری اتحادی علیه واشنگتن، جلوگیری کند. پس نیازمند کاهش تنش‌ها با روسیه است.

۳️⃣ تعامل با روسیه از منظر بازسازی اتحاد آمریکا و اروپا نیز دارای اهمیت است. به ویژه با توجه به روابط آلمان و روسیه، آمریکا می‌تواند از نقش اجماع‌ساز آلمان در نحوه رفتار دولت‌های غربی با مسکو، بهره‌مند شود.

۴️⃣ آمریکا و روسیه اهداف مشترکی مانند توافق‌های مهار تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از ساخت آن، مبارزه با گروه‌های افراطی، مدیریت پیامدهای خروج ارتش آمریکا از افغانستان و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی در قطب شمال را دارند.

✅ به نظر نمی‌رسد یک معامله بزرگ بین دو رئیس دولت امکان‌پذیر باشد. اما به نظر می‌رسد که هر دو طرف یک عقیده مشترک دارند که از رویارویی ناخواسته میان خود جلوگیری کنند و تعاملی دیپلماتیک را به نمایش بگذارند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه