روابط بایدن-بنت چگونه خواهد بود؟

🔸 روزنامه «جروزالم‌پست» در مصاحبه‌ با چند تن از کارشناسان، به آینده روابط دولت بایدن و کابینه جدید اسرائیل پرداخته که برخی نکات آن به شرح ذیل است:

♦️ روابط بایدن-بنت چگونه خواهد بود؟

#گزارش_کوتاه

🔸 روزنامه «جروزالم‌پست» در مصاحبه‌ با چند تن از کارشناسان، به آینده روابط دولت بایدن و کابینه جدید اسرائیل پرداخته که برخی نکات آن به شرح ذیل است:

🔹 با آرام شدن اوضاع پس از هفته نخست استقرار نفتالی بنت و گفت‌وگوی تلفنی بایدن با وی، چالش‌ها تغییری نکرده است. آمریکا هنوز مشغول مذاکره غیرمستقیم با ایران برای بازگشت به برجام است؛ موضعی که بنت و لاپید مخالف آن هستند. در مسئله فلسطین نیز، بنت مخالفت شدید خود را با راه‌حل دو-دولتی اظهار کرده است.

🔹 «دنیس راس» عضو ارشد موسسه واشنگتن: «نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که بایدن و بنت مسئله‌حل‌کن هستند. آن‌ها در کاهش منازعه و نه پایان دادن به آن، مبنایی مشترک خواهند یافت. راه‌حل دو-دولتی به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست. چالش دولت آمریکا رسیدن به تفاهماتی با کابینه جدید اسرائیل است که این گزینه را فقط حفظ کند.»

🔹 «ناتان ساچس» مدیر مرکز سیاست خاورمیانه بروکینگز: «دولت بایدن برنامه‌ای برای پیشبرد توافق وضعیت نهایی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها ندارد. اولویت‌های داخلی و بین‌المللی فراوانی وجود دارد و مقامات دولت بایدن شکست ابتکار جان کری را به یاد دارند. این، به آن‌ها و دولت بنت-لاپید اجازه می‌دهد با تمرکز بر دیگر مسائل آغاز کنند و در مسائلی مانند ایران و مدیریت منازعه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها هماهنگ باشند.»

🔹 «مایکل اورن» سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن: «منازعه انگاره‌ها و سیاست وجود خواهد داشت. مسئله این است که آیا این منازعه سرریز می‌کند یا درون چارچوب دو متحد که اختلافاتی با هم دارند صورت می‌گیرد؟ آنچه من می‌بینم نشان‌دهنده این است که دو طرف متعهد به اصل عدم‌علنی‌کردن اختلافات هستند؛ چیزی که دوران اوباما وجود نداشت.»

🔹 یک مسئله که می‌تواند بر سیاست بایدن اثر بگذارد جناح مترقی حزب دموکرات است که در حال قدرت‌گیری است. فشار این گروه می‌تواند باعث اقدامات نمادینی مانند مخالفت با شهرک‌سازی شود.

🔹 در مورد ایران دولت آمریکا می‌داند که مواضع بنت و لاپید تفاوتی با موضع نتانیاهو ندارد. بنابراین تلاش می‌کند این تفاوت‌ها علنی نشوند.

منبع

https://www.jpost.com/israel-news/what-will-the-biden-bennett-relationship-look-like-671370

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه