آیا عمان به میانجیگری صلح در یمن کمک می‌کند؟ 

🔹 تارنمای «المانیتور» در گزارشی به اهمیت نقش عمان به عنوان میانجی در حل بحران یمن پرداخته و معتقد است که خوش‌بینی جدی وجود دارد که عمان در نهایت بتواند این بحران را خاتمه دهد.

♦️ آیا عمان به میانجیگری صلح در یمن کمک می‌کند؟ 

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای «المانیتور» در گزارشی به اهمیت نقش عمان به عنوان میانجی در حل بحران یمن پرداخته و معتقد است که خوش‌بینی جدی وجود دارد که عمان در نهایت بتواند این بحران را خاتمه دهد.

🔸 سومین فرستاده سازمان ملل به یمن در آستانه ترک پست خود بدون پیشرفتی در روند صلح یمن است. از سال ۲۰۱۱ تاکنون سه نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن منصوب شدند که هر سه نتوانستند به موفقیت برسند زیرا طرف‌های درگیر بر پیگیری خواسته‌های خود پافشاری دارند. اما این ناکامی به دلیل بی‌کفایتی واسطه‌ها نیست بلکه پیچیدگی‌های شدید جنگ در یمن علت آن است.

🔸 با توجه به پایان نزدیک مأموریت گریفیتس بدون هیچ دستاوردی، اکنون فعالیت دیپلماتیک عمان می‌تواند زمینه‌ساز از بین رفتن بن‌بست سیاسی یمن باشد. گریفیتس در آخرین جلسه خود با شورای امنیت گفت: من مطمئنم تلاش‌ عمان و سایر کشورها نتیجه می‌دهد و به زودی سرنوشت متفاوتی برای یمن رقم خواهد زد.

🔸 به‌رغم دیدگاه متفاوت و بعضاً متناقض طرف‌های درگیر، همچنان برای نتیجه گرفتن تلاش‌های عمان خوش‌بینی وجود دارد. انصارالله خواستار بازگشایی کامل فرودگاه صنعاء و پهلوگرفتن بدون بازرسی کشتی‌ها در بندر الحدیده است در حالی‌که دولت هادی مدعی است که حوثی‌ها به توافق فراگیر رضایت نداده‌اند.

🔸 ناظران سیاسی معتقدند عمان از قدرت سیاسی استثنایی برای اثرگذاری بر انصارالله برخوردار است. مسقط در این مدت به عنوان ستادی برای ارتقای جایگاه سیاسی حوثی‌ها عمل کرده است. بنابراین توانایی فشار بر آن‌ها را دارد و از نفوذ خود برای درخواست امتیازات استفاده می‌کند. عمان ممکن است موفقیت‌هایی کسب کند و جامعه جهانی نیز با آن‌ها همسو باشد ولی اراده سیاسی بین‌المللی به تنهایی برای پایان دادن به جنگ داخلی کفایت نمی‌کند و طرف‌های داخلی جنگ در یمن باید اراده سیاسی برای حل‌و‌فصل بحران داشته باشند.

✅ ناظران معتقدند از دید بسیاری از یمنی‌ها، عمان در جنگ بی‌طرف و دوستانه عمل کرده است. هم انصارالله و هم دولت مستعفی به عمان احترام می‌گذارند و به اهداف آن سوءظن ندارند.

منبع

 

(https://www.al-monitor.com/originals/2021/06/can-oman-help-mediate-peace-yemen)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه