رژه نیروهای الحشد الشعبی؛ دستاوردها و حواشی

🔹 روز گذشته، نخستین رژه نیروهای حشد الشعبی در عراق برگزار شد. مراسمی که دستاوردها و البته حواشی مختلفی به دنبال داشت:

♦️ رژه نیروهای الحشد الشعبی؛ دستاوردها و حواشی

#تحلیل_کوتاه

🔹 روز گذشته، نخستین رژه نیروهای حشد الشعبی در عراق برگزار شد. مراسمی که دستاوردها و البته حواشی مختلفی به دنبال داشت:

🔸 حضور مصطفی الکاظمی و تصاویر دوستانه منتشرشده از وی در کنار ابوفدک، در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان نخست‌وزیر و گروه‌های مقاومت حائز اهمیت بود. همچنین حضور قاسم مصلح فرمانده تازه آزاد شده الحشد در جریان رژه دیروز را می‌توان شکست طراحان دستگیری قلمداد کرد. هرچند که آن رویداد در اثرگذاری بر افکار عمومی، طرف پیروزی نداشت.

🔸 برگزاری رژه در پادگانی که حدود سه دهه پیش محل قدرت‌نمایی نیروهای مجاهدین خلق بوده، دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در توازن قوای منطقه‌ای حائز اهمیت است. همچنین می‌توان حضور ایزدی‌ها، اهل سنت و مسیحیان را ازجمله نکات قابل توجه رژه روز گذشته دانست.

🔹 با وجود این، به نظر می‌رسد حواشی مراسم دیروز نیز قابل توجه بود:

🔸 رونمایی از خودروها و پهپادهای ساخت ایران، اگرچه پیام مهمی برای نیروهای داخلی و منطقه‌ای بود، اما حواشی فراوانی ایجاد کرد. ساعاتی پس از برگزاری رژه، الحشد الشعبی در بیانیه‌ای تصاویر منتشرشده درباره پهپادها را غیر واقعی دانست و آن‌ها را تکذیب کرد. بیانیه‌ای که بر ابهامات افزود.

🔸 حضور نیافتن نیروهای سرایا الخراسانی وابسته به جریان صدر ازجمله نکات دیگر مراسم دیروز بود. چهار تیپ‌ وابسته به عتبات مقدسه نیز در رژه دیروز حاضر نشدند. اگرچه عدم مشارکت سرایا الخراسانی قابل پیش‌بینی بود، اما با توجه به حضور نخست‌وزیر در مراسم رژه، به نظر می‌رسید نیروهای موسوم به حشد مرجعیت در آن مشارکت کنند. بنابراین، ظاهراً شکاف میان آنچه به حشد مرجعیت و حشد ولایی تعبیر می‌شود، فزاینده است.

🔸 نکته پایانی نیز واکنش بخشی از معترضان تشرینی به مراسم دیروز بود. با وجود عدم مشارکت تیپ‌های وابسته به جریان صدر، مقتدی اما همچنان در پیشانی انتقادات تشرینی‌ها قرار دارد. معترضان مدام یادآوری می‌کنند که در مسئولیت سرکوب تظاهرکنندگان، سرایا الخراسانی جدا از سایر نیروهای امنیتی و الحشد نیست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه