بازارهای مرزی یمن، از بستر توسعه اقتصادی تا خط مقدم نظامی

«احمد ناجی» کارشناس مسائل یمن اندیشکده «کارنگی» در مقاله‌ای با عنوان «بازارهای مرزی، از بستر توسعه اقتصادی تا خط مقدم نظامی» به بررسی نقش جنگ اخیر یمن و درگیری‌های مرزی انصارالله و عربستان، در از بین رفتن بازارهای مرزی بین دو کشور به عنوان یکی از ارکان اقتصاد یمن پرداخته و معتقد است چگونگی و نحوه پایان جنگ تعیین‌کننده آینده این بازارهای مرزی خواهد بود.

♦️ بازارهای مرزی یمن، از بستر توسعه اقتصادی تا خط مقدم نظامی

#گزارش_کوتاه

🔹 «احمد ناجی» کارشناس مسائل یمن اندیشکده «کارنگی» در مقاله‌ای با عنوان «بازارهای مرزی، از بستر توسعه اقتصادی تا خط مقدم نظامی» به بررسی نقش جنگ اخیر یمن و درگیری‌های مرزی انصارالله و عربستان، در از بین رفتن بازارهای مرزی بین دو کشور به عنوان یکی از ارکان اقتصاد یمن پرداخته و معتقد است چگونگی و نحوه پایان جنگ تعیین‌کننده آینده این بازارهای مرزی خواهد بود. در ادامه محورهای اصلی و یافته‌های این مقاله به صورت اجمالی می‌آید.

🔸 بازارهای مرزی در مرزهای شمال غربی یمن با عربستان باعث ایجاد یک سیستم اقتصادی متمایز و جوامع پل زده شد. با این وجود جنگ در یمن آن‌ها را نابود یا به تعطیلی کشانده است. بازارهای مرزی مناطق مجاور یمن و عربستان در گذشته به یک قطب اقتصادی تبدیل شد و روابط مرزی جوامع را تحکیم بخشید. در این بازارها، بیشتر محصولات از عربستان عرضه می‌شد و مشتریان یمنی بودند.

🔸دلیل شکل‌گیری این بازارها این بود که بازرگانان یمنی خواهان اجناس عربستانی، برای دسترسی به این اقلام مجبور بودند به تجّار مرزی که نقش دلالی دارند، مراجعه کنند. نابودی این بازارهای مرزی که ناشی از درگیری‎های دوطرف مرز است، فقط سیستم اقتصادی متمایز شکل گرفته در این مناطق را از بین نبرده بلکه در برخی موارد روابط اجتماعی بین مردم در دو طرف مرز را نیز منقطع کرده است.

🔸 بسته شدن همه گذرگاه‌های مرزهای شمال غربی یمن توسط مقامات سعودی بر مشکلات مناطق مرزی افزوده است. اکنون بسیاری از این بازارها به طور کامل تعطیل شده و برخی نیز نقل مکان کرده و این مسئله موجب افزایش قاچاق شده است. این مسئله همچنین باعث شده ارتش سعودی و انصارالله برای کنترل بر مراکز اقتصادی سابق با یکدیگر رقابت کنند. مقامات سعودی چندین بازار سابق را به پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.

✅ اگر یک توافق صلح بین سعودی و انصارالله به ریاض اجازه دهد تا به هدف خود برای ایجاد منطقه حائل در مناطق مرزی دست یابد، دوره بازارهای شلوغ در مرزهای شمال غربی یمن با عربستان سعودی به پایان قطعی می‌رسد.

منبع

https://carnegie-mec.org/2021/06/14/yemeni-border-markets-from-economic-incubator-to-military-frontline-pub-84752

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه