قانون کنگره آمریکا علیه چین

🔹 کنگره آمریکا چندی پیش قانون «نوآوری و رقابت ایالات متحده» را با 68 رأی مثبت و 38 رأی منفی به تصویب رساند. این لایحه که با حمایت هر دو حزب به تصویب رسیده، نقطه عطفی در تصمیمات کنگره برای مقابله با چین محسوب می‌شود.

♦️ قانون کنگره آمریکا علیه چین

#تحلیل_کوتاه

🔹 کنگره آمریکا چندی پیش قانون «نوآوری و رقابت ایالات متحده» را با ۶۸ رأی مثبت و ۳۸ رأی منفی به تصویب رساند. این لایحه که با حمایت هر دو حزب به تصویب رسیده، نقطه عطفی در تصمیمات کنگره برای مقابله با چین محسوب می‌شود.

🔸 مهم‌ترین ویژگی این لایحه حمایت مالی از تحقیق و توسعه فناوری‌های هوشمند است. ۵۴ میلیارد دلار برای ارتقای تولید نیمه‌رساناها و ۱۲۰ میلیارد دلار برای تحقیق در حوزه هوش مصنوعی و علوم کوآنتومی، اختصاص یافته است. محدودیت واردات برخی فناوری‌های راهبردی مانند پهپادها از چین و تحریم‌هایی علیه برخی شرکت‌های صنعتی چینی از دیگر بخش‌های این لایحه است.

🔸 کنگره آمریکا پیش‌تر در دو مقطع قوانین مهمی درباره چین وضع کرده بود. در ۱۹۷۹ قانونی در تسهیل روابط با تایوان تصویب کرد که مبنایی برای حمایت نظامی آمریکا به وجود بیاورد و این موضوع، تنش‌ها با پکن را تشدید نمود.

🔸 در عین حال کنگره در ۲۰۰۰ قانونی برای عادی‌سازی روابط تجاری با چین تصویب کرد که مقدمه‌ای بر عضویت چین در سازمان تجارت جهانی شد. تصویب آن قانون در راستای سیاست آمریکا مبنی بر ادغام چین در ساختار مطلوب غرب در نظام بین‌الملل بود که با هدف عادی‌سازی رفتار چین، صورت پذیرفت.

🔸 اما امروزه تصمیم‌سازان آمریکایی در کنگره از اقدام پیشین احساس سرخوردگی می‌کنند. چین برخلاف مقصود آنان، معیارهای ارزشی لیبرال‌دموکراسی را نپذیرفته و برعکس، به پشتوانه نفوذ اقتصادی‌اش، درصدد ترویج الگوی حکمرانی رقیب غرب برآمده است.

🔸 این لایحه، بخشی از رویکرد تهاجمی آمریکا نسبت به چین است که آن را رقیبی استراتژیک قلمداد می‌کند که امروزه دیگر نه صرفاً بازار و سرمایه‌های آمریکا بلکه قدرت نرم این کشور و ارزش‌های سیاسی و ایدئولوژیک آن را تهدید می‌کند.

✅ با وجود اجماع دوحزبی بر این لایحه، کارآمدی و کارکرد آن، بستگی وثیقی به همکاری دیگر کشورها به‌ویژه اتحادیه اروپا دارد. چین با توسعه همکاری‌ها و شراکت اقتصادی‌اش با متحدان آمریکا، هژمونی این کشور در عمق استراتژیکش را هدف قرار داده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه