میراث رامسفلد برای غرب آسیا

🔹 دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دولت‌های جرالد فورد و جورج بوش پسر در ۸۸ سالگی از دنیا رفت، ولی میراث عملکرد او از دهه‌های پیشین برای منطقه غرب آسیا، چالش برانگیز و مخرب بوده است.

♦️ میراث رامسفلد برای غرب آسیا

#تحلیل_کوتاه

🔹 دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دولت‌های جرالد فورد و جورج بوش پسر در ۸۸ سالگی از دنیا رفت، ولی میراث عملکرد او از دهه‌های پیشین برای منطقه غرب آسیا، چالش برانگیز و مخرب بوده است.

🔸 او در ۱۹۸۳ و زمانی که نماینده ویژه ریگان در حوزه خاورمیانه بود، با سفر به بغداد و دیدار با صدام‌حسین، دیکتاتور عراق، از تعرض رژیم بعثی به ایران و جنایات این دولت علیه جمهوری اسلامی، دفاع کرد و حمایت آمریکا را برای وی به ارمغان برد.

🔸 رویکرد جنگ‌طلبانه رامسفلد محدود به این مورد نبوده است. گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر کنگره آمریکا نشان می‌دهد رامسفلد تنها ساعاتی پس از وقوع حادثه در گفتگو با ژنرال مایزر، نایب‌رییس ستاد کل ارتش در پی سوءاستفاده از این حادثه برای طرح حمله به عراق بوده است. در حالی که هنوز کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته بود.

🔸 او و دیک‌ چنی معاون رئیس‌جمهور وقت، مهم‌ترین حامیان حمله به افغانستان و عراق در دولت بوش بودند که با تقویت القاعده و فراتر از آن، با ظهور گروه‌های تروریستی مانند داعش، مشخص شد تنها زمین مساعدی برای رشد بذرهای بنیادگرایی تکفیری و خشونت‌طلب در این منطقه مهیا کرده‌اند.

🔸 رامسفلد با وجودی که از فقدان سلاح‌های هسته‌ای در عراق آگاه بود، این بهانه را برای آغاز این حمله ترویج کرد که منجر به مرگ بیش از ۴۰۰ هزار عراقی شد. اما این جنگ حتی برای منافع ملی آمریکا نیز سودمند نبود، چنان‌که صدها میلیارد دلار هزینه به این دولت تحمیل کرده و حداقل ۴۰۰۰ تن از سربازان آمریکایی را به کام مرگ کشاند.

✅ رامسفلد درگذشت ولی رویکرد میلیتاریستی او نسبت به مسائل غرب آسیا هم‌چنان در دولت آمریکا، حامیانی جدی دارد. افزایش سربازان آمریکا در افغانستان در دوران اوباما، حمایت‌های بی‌دریغ از رژیم صهیونیستی در دوران ترامپ و تداوم حملات هوایی آمریکا به گروه‌های مقاومت در دوره بایدن نشان می‌دهد میراث جنگ‌طلبانه او پس از ۱۱ سپتامبر، به پایان نرسیده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه