رای الیوم: مضمون پیام تبریک پادشاه اردن به رئیس جمهور منتخب ایران چه بود؟

رای الیوم با اشاره به پیام تبریک پادشاه اردن به رئیس جمهور منتخب ایران از احتمال شروع مجدد روابط دیپلماتیک دو طرف بعد از سال‌های طولانی خبر داد.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی اختصاصی نوشت: به صورت ناگهانی و فقط چند روز بعد از برگزاری نشست سه جانبه بغداد و حضور شاه اردن در زیارتگاه صحابه در جنوب این کشور، اعلام شد پادشاه اردن پیام تبریکی به رئیس جمهور منتخب ایران فرستاده است.

به نظر می‌رسد پادشاه اردن در پیام تبریک خود به رئیس جمهور ایران، برای ملت دوست ایران آرزوی پیشرفت و شکوفایی کرده است.

بعد از ظهر شنبه در امان اعلام شد که پادشاه اردن به رئیس جمهور منتخب ایران پیام تبریک داده است و این پیام چارچوبی را ایجاد می‌کند که، بنا بر پیش بینی دیپلمات ها، شاید اجازه دهد روابط دیپلماتیک دو جانبه که برای سال‌های طولانی به حالت تعلیق درآمده بود، از سرگرفته شود.

محافلی که پرونده روابط اردن و ایران و معادلات منطقه‌ای را دنبال می‌کنند، فاش کردند امان برای اعزام سفیر به دمشق برنامه ریزی می‌کند و چه بسا در سایه رویکرد‌های آشکار امان برای حمایت از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، شاید سفیری جدید در ایران نیز انتخاب کند.

احتمالا وزارت خارجه اردن در حال حاضر مشغول بررسی اقدامی است که سال‌ها به تعویق افتاد، یعنی انتخاب سفیر در ایران و نیز به نظر می‌سد هیئتی از وزارت خارجه اردن همزمان بر ساماندهی موضوع برقرای روابط دیپلماتیک بین امان و دمشق نظارت می‌کند، البته از دو سال پیش که سفارت اردن در دمشق در سطح کاردار فعالیت داشته است.

احتمال دارد روابط اردن با کشور‌های محور مقاومت، در چارچوب سیاسی، هرچند کم و تدریجی، به سمت بهبود پیش رود، آنهم در زمانی که به نظر می‌رسد فقدان ارتباط در سطح عالی بین اردن و عربستان، شاید به گونه‌ای به گشایش سیاسی و دیپلماتیک اردن در عمق سوریه و عراق منجر شود به خصوص اینکه منافع تجاری و اقتصادی اردن و عراق، مستلزم این است که امان به ضرورت تامین خواسته دیرینه ایران مبنی بر انتخاب سفیر اردن در تهران، توجه کند و شاید گفتگو‌هایی که اکنون و به منظور اعلام رویکردی در جریان است که اجازه می‌دهد گردشگری شیعی و دینی در جنوب اردن، وجود داشته باشد، زمینه ساز انتخاب سفیر اردن در تهران باشد.

در عین حال، پادشاه اردن همزمان در نشست‌هایی که پشت در‌های بسته برگزار شد، از قصد خود برای حمایت خالصانه از سوریه و عراق در مذاکراتی صحبت کرد که دو هفته دیگر با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت.

در این بین بر اساس نشست‌هایی که محتوای آن‌ها به بیرون درز یافته، حاکی است سوریه باید به آغوش اتحادیه عرب برگردد و باید حمایت کامل از نخست وزیر عراق صورت گیرد.

در پایان این گزارش آمده است: پیام تبریک پادشاه اردن به رئیس جمهور منتخب در زمانی ارسال شد که امان قویا مشغول برنامه‌ای درباره راه اندازی گردشگری دینی و شیعی است.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه