پیشروی طالبان و فرار نیروهای افغانستان به تاجیکستان

خبرها از افغانستان حاکی از پیشروی سریع نیروهای طالبان در شمال این کشور است. هم‌اکنون بیشتر مناطق ولایت‌های بدخشان و تخار تحت کنترل طالبان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از 300 نیروی نظامی افغانستان پس از سقوط شهرها به دست طالبان، از مرز عبور کرده و به تاجیکستان پناه برده‌اند.

♦️ پیشروی طالبان و فرار نیروهای افغانستان به تاجیکستان

 

🔹 خبرها از افغانستان حاکی از پیشروی سریع نیروهای طالبان در شمال این کشور است. هم‌اکنون بیشتر مناطق ولایت‌های بدخشان و تخار تحت کنترل طالبان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۳۰۰ نیروی نظامی افغانستان پس از سقوط شهرها به دست طالبان، از مرز عبور کرده و به تاجیکستان پناه برده‌اند. البته برخی گزارش‌ها تعداد این نیروها را بیش از ۱۰۰۰ نفر عنوان می‌کنند.

🔹 یکی از مقامات محلی گفته است در سه روز گذشته ۱۰ شهر به تصرف طالبان درآمده که ۸ شهر از این تعداد، بدون هیچ درگیری سقوط کرده‌اند. هزاران نیروی نظامی و امنیتی نیز خود را به مرکز ولایت بدخشان رسانده‌اند. این در حالی است که برخی مقامات ارشد این ولایت به کابل پایتخت افغانستان پناه برده‌اند.

🔹 گفتنی است آمریکا و ناتو روز جمعه نیروهای خود را از پایگاه بگرام در نزدیکی کابل خارج کردند که می‌تواند به منزله منتفی شدن انجام عملیات‌های عمده توسط آنها باشد. هم‌اکنون حدود یک سوم شهرهای افغانستان تحت تصرف طالبان است.

منبع

 

(https://www.theguardian.com/world/2021/jul/04/hundreds-of-afghan-security-forces-flee-as-districts-fall-to-taliban)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه