پیام‌های هدف قرارگرفتن کشتی صهیونیستی در اقیانوس هند

روز شنبه رسانه‌ها از هدف قرارگرفتن یک کشتی تجاری متعلق به رژیم‌صهیونیستی در شمال اقیانوس هند خبر دادند. منابع صهیونیست‌ها نیز در ابتدا با تأیید خبر، مسئولیت آن را متوجه ایران دانستند ولی با گذشت ساعاتی مدعی شدند این کشتی از چندی پیش به یک شرکت انگلیسی فروخته شده و متعلق به این رژیم نبوده است.

♦️ پیام‌های هدف قرارگرفتن کشتی صهیونیستی در اقیانوس هند

#تحلیل_کوتاه

🔹 روز شنبه رسانه‌ها از هدف قرارگرفتن یک کشتی تجاری متعلق به رژیم‌صهیونیستی در شمال اقیانوس هند خبر دادند. منابع صهیونیست‌ها نیز در ابتدا با تأیید خبر، مسئولیت آن را متوجه ایران دانستند ولی با گذشت ساعاتی مدعی شدند این کشتی از چندی پیش به یک شرکت انگلیسی فروخته شده و متعلق به این رژیم نبوده است. چند نکته درباره این رویداد در ادامه می‌آید:

🔸 وقایع یک ماه گذشته از حادثه برای ناو لجستیک خارک در دریای عمان آغاز شد و با حمله تروریستی به تأسیسات تولید سانتریفیوژ در کُردان کرج ادامه یافت و با بمباران مقرهای حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه به اوج خود رسید. از این‌رو برخی، حادثه اقیانوس اطلس را پاسخی به وقایع ذکرشده می‌دانند. ضمن این‌که نمی‌توان این احتمال را منتفی دانست، برای دستیابی به تحلیلی عمیق‌تر می‌توان به موضوعات دیگری نیز اشاره کرد که ممکن است معلول این حادثه باشد.

🔸 براساس اعلام برخی منابع، در روند مذاکرات وین بحث‌های منطقه‌ای نیز مطرح شده و احتمال پذیرش بعضی شرایط از طرف ایرانی ازجمله در روابط با سعودی وجود دارد که اظهارات وزیر‌ خارجه ایران در استانبول می‌تواند مؤید آن باشد. در همین راستا بنا بوده اقدامات مثبتی از سوی طرف آمریکایی انجام شود و در نتیجه این پیغام به ایران داده شود که این فضای مثبت، خروجی اقدامات دیپلماتیک است و باید در مسائل منطقه‌ای با همین روال پیش رفت.

🔸 درمقابل اما ظاهراً برداشت واشنگتن از مجموعه تحولات منطقه این بوده که تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر رفتار منطقه‌ای ایران نتیجه نمی‌دهد. بنابراین حمله به مقرهای الحشدالشعبی در مرز عراق و سوریه را می‌توان برآیند چنین برداشتی دانست و حادثه برای کشتی صهیونیستی را هم به نظر می‌رسد باید در چارچوب واکنش ایران تحلیل کرد.

✅ درمجموع هدف قرار‌گرفتن کشتی رژیم‌صهیونیستی اقدامی درست و هوشمندانه در موقعیت زمانی مناسب بود که از حیث ارسال پیام، چندبعدی است و در عین حال که پاسخی به شرارت‌های هفته‌های اخیر محسوب می‌شود، پیامی آشکار به حضور رژیم‌صهیونیستی در خلیج فارس و دریای عمان است که از این پس هیچ ضمانتی برای ترددهای ایمن این رژیم در منطقه وجود نخواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه